Start organisatie Visit Brabant Connect Brabant

Brabant wil sterker op de kaart staan met het aanbod in leisure en vrijetijd. Door samenwerking en bundeling van krachten wil de provincie dat bereiken en geeft daarom ruimte aan de nieuwe organisatie Visit Brabant Connect Brabant. Bart de Boer, de per september teruggetreden directeur van de Efteling is door de provincie aangesteld als kwartiermaker.
Nog geen concrete plannen
De Boer heeft de opdracht om tot uiterlijk 1 april 2014 een plan samen te
stellen. De startbijeenkomst vond plaats bij het inmiddels wereldwijd bekende
evenement Dutch Design Week op 24 oktober. Zowel Bert Pauli, gedeputeerde
Provincie Noord-Brabant en voorzitter van het Strategisch Platform
Vrijetijdseconomie als kwartiermaker De Boer konden nog geen concrete plannen
presenteren. De commentaren kwamen niet verder dan het verbinden van het brede
aanbod (connect) en daarna het beter verkopen van de provincie (visit). Bert
Pauli biedt de leisure sector concrete mogelijkheden. "Dit is de start van een
goede uitvoeringsorganisatie en we hebben daar voldoende budget voor
vrijgemaakt. We gaan een community creëren die zorgt voor innovatie.”
6 miljard euro verdienen
Tijdens de bijeenkomst werd een doel gesteld, de 5,3 miljard euro die jaarlijks
in leisure wordt verdiend moet omhoog naar 6 miljard door de veranderende
aanpak. De grootste kans wordt verwacht uit het segment van short breaks. Ieder
jaar zal een eigen provinciaal thema krijgen. In 2015 vindt het eerste thema
plaats: Vincent van Gogh. Het jaar daarop is het andere schildersicoon aan de
beurt, Jeroen Bosch.
Laboratorium Brabant Leading in Leisure
Visit Brabant Connect Brabant is een kleine professionele netwerkorganisatie.
Er is geen vaste locatie of gebouw. Een van de tot nu toe vijf actieve
medewerkers meldt dat de start van deze organisatie niet betekent dat andere
marketing- en promotieorganisaties verdwijnen. De startbijeenkomst werd vooral
bezocht door beleidsmakers en directies van de grotere instellingen uit onder
meer kunst- en cultuur. Op 11 december bij netwerkbijeenkomst en congres
Laboratorium Leading in Leisure staat kwartiermaker Bart de Boer voor een zaal
met ondernemers. Hij presenteert dan de eerste resultaten in de verbindingen.
Lezers van nritmedia en Recreatie & Toerisme zijn welkom, aanmelden voor
dit gratis congres kan via www.leisureboulevard.nl/111213.
Pauli: "Eigenwijze strategie”
Bert Pauli vraagt van het bedrijfsleven om massaal mee te doen met dit project.
Hij hoopt op een veerkrachtige sector die met een betere marketing Brabant als
geheel op de kaart zet. Pauli geeft Visit Brabant Connect Brabant mee:
"Ontwikkel vooral een eigenwijze strategie voor de vrijetijdseconomie.”