Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Overijssel in trek vanwege natuur, ontspanning en ruime vrijetijdsaanbod

Overijssel in trek vanwege natuur, ontspanning en ruime vrijetijdsaanbod
Ieder jaar komen er miljoenen binnen- en buitenlandse toeristen voor een vakantie of dagje uit naar de verschillende regio’s in Overijssel. Om beter inzicht te krijgen in de wensen en het gedrag van deze bezoekers, heeft  KennispuntOost dit jaar een consumentenonderzoek uitgevoerd. Eerste conclusie: bezoekers komen vooral naar Overijssel vanwege de natuur, om te ontspannen en het ruime vrijetijdsaanbod.

Bezoekers komen voor natuur, de rust en om te kunnen genieten
Uit de Regiomonitor blijkt dat er overeenkomsten zijn in de motivatie om de Overijsselse regio’s te bezoeken. "Over het geheel genomen zien we dat toeristen en dagbezoekers voornamelijk naar de provincie komen vanwege de natuur, de rust en om te kunnen genieten. Vooral als het gaat om activiteiten als wandelen en fietsen staat Overijssel goed op de kaart”, aldus Cindy Gelderman van KennispuntOost.

Ook verschillen tussen de deelregio's
Er zijn ook verschillen tussen de regio’s die opvallen. Gelderman somt op: "WaterReijk scoort hoog als het gaat om  ‘het in de natuur zijn’. De watersport speelt hierbij een belangrijke rol. Maar een waterrijk gebied als de IJsseldelta scoort vergeleken met andere regio’s opvallend hoog als het gaat om cultuurhistorie en winkelen. Je ziet dan ook dat deze regio, met Hanzesteden als Zwolle en Kampen, relatief veel dagbezoekers trekt. Vechtdal, Salland en Twente zijn populairder als het gaat om meerdaags verblijf.”

Familie en vrienden belangrijkste inspiratiebron voor dagje uit
Uit de Regiomonitor blijkt eveneens dat internet een prominente rol speelt als het gaat om inspiratie en informatie. Als inspiratiebron voor een vakantie of dagje uit staan de ervaringen van familie en vrienden op één. Internet neemt de tweede plek in. Eenmaal in de regio aangekomen zijn de smartphone en tablet de belangrijkste bron van informatie. Gelderman besluit: "Uit ons onderzoek blijkt dat driekwart van de bezoekers een smartphone meeneemt op vakantie of een dagje uit. Bijna de helft van alle bezoekers gebruikt deze ter plekke om toeristische informatie in te winnen via websites, apps of social media. Alle Overijsselse regio’s beschikken over een eigen app. De online informatievoorziening binnen de regio’s in Overijssel wordt steeds belangrijker.”
Link: http://www.kennispuntoost.nl/nl/nieuws/overijssel-in-trek-vanwege-natuur-ontspanning-en-ruime-vrijetijdsaanbod/
Trefwoorden: overijssel, bezoekers, bezoekmotieven, vakanties, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...