Nederlandse vakantiegangers willen authentieke vakantie

Withlocals is een reismarktplaats waar toeristen in contact kunnen komen met de lokale bevolking van een vakantiebestemming. Via dit reisplatform kunnen toeristen een etentje, tour of activiteit boeken bij de ‘locals’ in Azië. Dit gebeurt dan zonder tussenkomst van een reisorganisatie. Op deze manier wordt ingespeeld op de ‘social travelling’ trend. Hierbij gaan toeristen op zoek naar authenticiteit tijdens hun vakantie door te trachten de vakantiebestemming als inwoner te beleven in plaats van als toerist. Marijn Maas, één van de drie oprichters van het platform meldt aan het AD dat Nederlanders zijn uitgekeken op all inclusive hotelvakanties.
‘Locals’ bieden diensten aan
Op het reisplatform bieden de lokale bewoners, ook wel locals, hun diensten
aan. De toerist kan de aangeboden diensten vervolgens afnemen bij de
desbetreffende local. Marijn verklaart aan het AD dat de lokale bewoner zijn omgeving als geen ander
kent. Volgens hem is het dan ook leuk wanneer een bewoner geld kan verdienen
met die kennis.
Nederlanders willen afwijken van grote massa
Maas heeft geconstateerd dat Nederlandse vakantiegangers willen afwijken van de
grote massa. Zij gaan daarbij opzoek naar een op maat gemaakte vakantie. Op Withlocals.com
worden zij direct in contact gebracht met de lokale bevolking. Het is volgens
Maas ook nog eens goedkoper omdat er een hele hoop tussenschakels wegvallen die
bij het boeken via een touroperator wel aanwezig zijn.
Controle van diensten en aanbieder
De diensten die door Aziaten worden aangeboden op het platform worden gecontroleerd.
Zo vindt er een screening plaats na inschrijving van de locals op Withlocals. Ook
worden bank- en paspoortgegevens gecontroleerd waarna een ambassadeursteam de
aangeboden dienst persoonlijk gaat controleren. De toeristen zelf kunnen na afloop van de trip ook een review achterlaten om zo hun eigen ervaringen te delen.
Geen gevaar voor reisorganisaties
Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas vormt het
reisplatform geen gevaar voor reisorganisaties. Hij geeft aan dat er ondanks de
veranderingen in de reisbranche nog steeds mensen zullen zijn die de voorkeur
geven aan georganiseerde all inclusive hotelvakanties. Deze reizen zijn, wegens
de massa-inkoop, namelijk relatief goedkoop. Daarnaast meent Bakas dat een
deel van de toeristen zich door social traveling beperkt voelt in zijn privacy. Marijn Maas meent dat de reisbranche aan het veranderen is doordat de groep ‘social travelers’ groeit. Hij geeft aan dat touroperators mee moeten veranderen om te kunnen overleven.
Kans van slagen voor ‘eten bij lokale bevolking’ concept
De initiatiefnemers van het
platform geven aan dat de eerste tekenen van succes al aanwezig zijn. In Azië krijgt het platform al veel publiciteit. Begin november vindt
de officiële aftrap van de website plaats. Bakas laat zich positief uit over de
kans van slagen van het ‘eten bij lokale bevolking’ concept. Of de ‘activiteiten
met locals’ ook een succes gaat worden is volgens hem nog maar de vraag omdat
het hier een luxe behoefte betreft.