Geplaatst op: 30-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Nederlandse vakantiegangers willen authentieke vakantie

Nederlandse vakantiegangers willen authentieke vakantie

Withlocals is een reismarktplaats waar toeristen in contact kunnen komen met de lokale bevolking van een vakantiebestemming. Via dit reisplatform kunnen toeristen een etentje, tour of activiteit boeken bij de ‘locals’ in Azië. Dit gebeurt dan zonder tussenkomst van een reisorganisatie. Op deze manier wordt ingespeeld op de ‘social travelling’ trend. Hierbij gaan toeristen op zoek naar authenticiteit tijdens hun vakantie door te trachten de vakantiebestemming als inwoner te beleven in plaats van als toerist. Marijn Maas, één van de drie oprichters van het platform meldt aan het AD dat Nederlanders zijn uitgekeken op all inclusive hotelvakanties.


‘Locals’ bieden diensten aan
Op het reisplatform bieden de lokale bewoners, ook wel locals, hun diensten aan. De toerist kan de aangeboden diensten vervolgens afnemen bij de desbetreffende local. Marijn verklaart aan het AD dat de lokale bewoner zijn omgeving als geen ander kent. Volgens hem is het dan ook leuk wanneer een bewoner geld kan verdienen met die kennis.


Nederlanders willen afwijken van grote massa
Maas heeft geconstateerd dat Nederlandse vakantiegangers willen afwijken van de grote massa. Zij gaan daarbij opzoek naar een op maat gemaakte vakantie. Op Withlocals.com worden zij direct in contact gebracht met de lokale bevolking. Het is volgens Maas ook nog eens goedkoper omdat er een hele hoop tussenschakels wegvallen die bij het boeken via een touroperator wel aanwezig zijn.


Controle van diensten en aanbieder
De diensten die door Aziaten worden aangeboden op het platform worden gecontroleerd. Zo vindt er een screening plaats na inschrijving van de locals op Withlocals. Ook worden bank- en paspoortgegevens gecontroleerd waarna een ambassadeursteam de aangeboden dienst persoonlijk gaat controleren. De toeristen zelf kunnen na afloop van de trip ook een review achterlaten om zo hun eigen ervaringen te delen.


Geen gevaar voor reisorganisaties
Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas vormt het reisplatform geen gevaar voor reisorganisaties. Hij geeft aan dat er ondanks de veranderingen in de reisbranche nog steeds mensen zullen zijn die de voorkeur geven aan georganiseerde all inclusive hotelvakanties. Deze reizen zijn, wegens de massa-inkoop, namelijk relatief goedkoop. Daarnaast meent Bakas dat een deel van de toeristen zich door social traveling beperkt voelt in zijn privacy. Marijn Maas meent dat de reisbranche aan het veranderen is doordat de groep ‘social travelers’ groeit. Hij geeft aan dat touroperators mee moeten veranderen om te kunnen overleven.


Kans van slagen voor ‘eten bij lokale bevolking’ concept
De initiatiefnemers van het platform geven aan dat de eerste tekenen van succes al aanwezig zijn. In Azië krijgt het platform al veel publiciteit. Begin november vindt de officiële aftrap van de website plaats. Bakas laat zich positief uit over de kans van slagen van het ‘eten bij lokale bevolking’ concept. Of de ‘activiteiten met locals’ ook een succes gaat worden is volgens hem nog maar de vraag omdat het hier een luxe behoefte betreft.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: reisplatform, vakantie, reis, lokale bevolking, social traveling

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...