Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2013-4

Minister Kamp neemt nieuwe sectorvisie in ontvangst

Topteam gastvrijheidseconomie: 'Veel parels, nu nog een ketting'

Minister Kamp neemt nieuwe sectorvisie in ontvangst
Gisteren heeft Theo Ruijs, voorzitter van het topteam gastvrijheidseconomie, het rapport ‘Vinden, Verrassen en Verbinden’ aangeboden aan minister Kamp van Economische Zaken. Deze visie op de Nederlandse gastvrijheidseconomie voor 2025 is het resultaat van een ‘topsector-proof’ benadering, waarbij op verzoek van de minister het topteam gastvrijheidseconomie met de achterban een startdocument heeft opgesteld waarin de visie en ambities van de sector zijn verwoord.


Vinden, Verrassen en Verbinden

Vinden, verrassen en verbinden zijn de drie kernwoorden waar de visie aan is opgehangen. Vinden betekent overal, altijd, het beste, passende aanbod op één platform beschikbaar. Verrassen gaat uit van excellente gastvrijheid met innovatief aanbod en verrassende concepten. Daarbij leiden nieuwe business modellen en samenwerkingsverbanden tot nieuwe vraag en zo, nieuwe betalende gasten. Verbinden gaat over het ontsluiten van deze nieuwe, bekende en verborgen parels. Immers, de gast stelt zelf een ketting van belevenissen samen, dwars over bestaande ketens en geografische grenzen heen. We hebben veel parels maar moeten volgens voorzitter Theo Ruijs nu nog een ketting maken.


Sector telt echt mee voor de Nederlandse economie

Volgens het topteam biedt Nederland door zijn afwisseling veel diverse belevenissen per vierkante kilometer. De Nederlandse gastvrijheidseconomie beschikt over veel sterke iconen die tot de verbeelding spreken zoals de kust, het water, de klassiekers, unieke steden, attractieparken, dance, topmusea, verrassende natuur en volop evenementen en festivals. Binnen dit rijke landschap met grote cultuurhistorische waarde en sterke iconen hebben meer dan 50.000 ondernemers in de gastvrijheidseconomie een sector opgebouwd die meetelt. Meetelt in banen, omzet en toegevoegde waarde. Zo zijn we de derde werkgever van Nederland, de zesde sector qua omzet en als we kijken naar de toegevoegde waarde die investeringen in de sector geven, dan staan we ook op een zesde plaats.


Nederland raakt achterop

Toch gaat het niet goed. De laatste jaren groeit de sector slechts beperkt. Hoewel het aantal buitenlandse toeristen dat naar Nederland komt groeit, blijft de ontwikkeling van het internationaal verblijfstoerisme in Nederland achter bij wereldwijde en Europese ontwikkelingen. De bestemming Nederland ondervindt grote en groeiende internationale concurrentie. Daarbij komt dat het aandeel binnenland in de vakanties van de Nederlanders geleidelijk terugloopt. De sector staat daarmee voor de collectieve uitdaging om het bezoek te stimuleren en de bestedingen te verhogen. Daarnaast worden ondernemers met een uitdagende realiteit geconfronteerd op maar liefst vier fronten. Ze hebben te maken met een snel veranderend speelveld, overaanbod, een toenemende vraag naar veiligheid en verduurzaming en een beperking van de ondernemersruimte.


Prachtig perspectief voor Nederland in 2025

Ondanks deze uitdagingen is het topteam er in geslaagd over deze uitdagende realiteit heen te stappen en een mooi perspectief voor de Nederlandse gastvrijheidseconomie te schetsen. In 2025 is Nederland voor inkomende en binnenlandse gasten uitgegroeid tot een bestemming waarin per vierkante kilometer de grootste diversiteit aan belevenissen ter wereld is te vinden. De gast vindt eenvoudig een bij zijn behoeften passende verrassende belevenis in Nederland, waarbij aanbod op lokaal, regionaal en nationaal niveau via netwerken met elkaar verbonden is. Het aanbod is ook verrassend persoonlijk. Want het is overal ‘on the spot’ op te vragen op basis van thema, stemming en plaats. Vinden is het nieuwe devies, zoeken bestaat niet meer. En het aanbod is verrassend gastvrij. Want de gastvrijheid in Nederland heeft een grote vlucht genomen. Bedrijven concurreren niet op prijs, niet op kwaliteit, maar op gastvrijheid. Er is algemene waardering voor het ambacht, voor vakmanschap. Dit betaalt zich uit in aandacht en authenticiteit, gebaseerd op liefde voor de gast en voor het vak. Gasten krijgen een persoonlijke bejegening. Want de mens is en blijft de kern van de gastvrijheidseconomie.


Optimaal gaan inspelen op de nieuwe consument

Dit mooie toekomstperspectief kan volgens het topteam alleen worden gerealiseerd als de sector optimaal inspeelt op de veranderende behoeften van de gast. Deze wil vinden, is continu verbonden met technologie en wil overal, altijd kunnen beschikken over op maat gemaakt aanbod. De nieuwe gast denkt in nieuwe modellen, person-to-person, gebaseerd op transparantie en authenticiteit.


Sector moet de verbinding zoeken

De gastvrijheidssector moet dit doen door verbinding te zoeken binnen de keten. Intensief samenwerken vanuit een gemeenschappelijk belang: de gast een unieke beleving bieden en samen meer bezoek en meer bestedingen stimuleren. Ook met partijen buiten de sector moeten nieuwe verrassende verbindingen worden gelegd. Hierdoor worden nieuwe iconen gecreëerd en verborgen parels ontsloten. Dit leidt tot innovatief en onderscheidend aanbod, zonder dat hele grote investeringen nodig zijn. Daarnaast moet de sector zich heroriënteren en kiezen voor focus. Niet meer van hetzelfde, maar kiezen voor onderscheidende waarde. Dit leidt tot een selectie van aanbod van wereldklasse.


De sector van de toekomst wordt gebouwd op onderlinge samenwerking

Samen met overheden moet worden ingezet op lagere regeldruk waardoor ondernemers meer kunnen investeren, innoveren en beter concurreren. Met kennisinstellingen moet intensief worden samengewerkt om opleidingen beter aan te laten sluiten op de toekomstige vraag. Het ‘land van ontelbare belevenissen’ wordt dan ook niet gebouwd op nog meer onderlinge concurrentie. Het wordt volgens het topteam gebouwd op nauwe samenwerking. Met elkaar en met nieuwe spelers. In nieuwe, verrassende coalities.


Op naar fase 2

Met deze visie zit het werk er voor het topteam nog lang niet op. Dit startdocument omvat concrete bouwstenen en initiatieven die de Nederlandse concurrentiekracht van de gastvrijheidssector versterken en de samenwerking in de gouden driehoek (ondernemers, kennisinstellingen, overheden) borgen. In fase 2 moet de visie en ambitie worden getoetst met ondernemers en worden vertaald in uitgewerkte actieagenda’s die het uitvoeringsplan vormen voor de sector. In fase 3 staat de implementatie en uitvoering van de actieagenda’s centraal.

Link: http://www.gastvrij-nederland.nl/images/StartdocumentGastvrijheidseconomieDEFINITIEF.PDF
Topics:Beleid
Trefwoorden: topsectoren, gastvrijheidseconomie, beleid, toekomstvisie

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...