OostBest.nl platform recreatie-aanbod Overijsel en regio’s
Theo Rietkerk, Gedeputeerde Provincie Overijssel, lanceerde de themaportal oostbest.nl. Bijzonder aan deze nieuwe website is dat de bezoeker een eigen mix uit drie aansprekende thema’s kan samenstellen.
OostBest.nl presenteert en ontsluit het op cultuur, landleven en waterplezier gerichte aanbod van de toeristische regio’s in Overijssel. Afhankelijk van de interesse van de bezoeker kan meer of minder aanbod van een van de thema’s zichtbaar worden gemaakt. Door te schuiven tussen de thema’s ontstaat een eigen mix aan locaties, routes, arrangementen, evenementen en verblijfsaccommodaties.
Huidige vrijetijdsconsument zoekt aansprekende thema’s
De nieuwe themaportal is een initiatief van het
Twents Bureau voor Toerisme en MarketingOost. De krachtenbundeling van de
toeristische regiomerken Twente, Salland, Vechtdal, WaterReijk , IJsseldelta en
Hanzesteden op de thema’s cultuur, landleven en water stelt hen in staat om
gezamenlijk nieuwe doelgroepen te
bereiken.
Gert-Jan Jacobs, projectleider namens Twents Bureau voor Toerisme, legt uit: "Dat is belangrijk omdat onderzoek uitwijst dat de huidige vrijetijdsconsument niet alleen zoekt op regio, maar ook op aansprekende thema’s. Deze website heeft als doel bezoekers hierop te inspireren. Je kunt op een speelse en innovatieve manier bepalen welk aanbod je in beeld krijgt. Of je nu liefhebber bent van cultuur, landleven of waterrecreatie, er is genoeg te beleven in Overijssel.”
Bezoekers verleiden voor verblijf
Het Twents Bureau voor Toerisme en MarketingOost zetten de themaportal
actiegericht in om samen met ondernemers bezoekers te verleiden voor dag-
of meerdaags verblijf. Zo wordt van december tot en met februari de focus gelegd op het culturele & culinaire aanbod. Aansprekende evenementen als het
Dickens Festijn in Deventer, Kerst in
Oud Kampen en de Twente Wildtour dienen als kapstok voor meerdaagse
arrangementen. Een multimediaal promotieprogramma ondersteunt de actie om
‘winters te komen genieten in Overijssel’. Doel is ook in deze periode de vrijetijdseconomie
te stimuleren.
Thema’s cultuur, landleven en water
Met de realisatie van oostbest.nl is tevens een
efficiencyslag geslagen. Vanuit één database en één digitaal platform krijgt
de samenwerking tussen de toeristische regio’s in Overijssel voortaan gestalte.
In 2014 zal met gerichte acties concreet boekbaar aanbod rond de thema’s
cultuur, landleven en water in de markt worden gezet en via de portal
oostbest.nl worden ontsloten. OostBest fungeert daarbij als label. De
gezamenlijke thema-acties zijn een aanvulling op de campagnes van de zes
regiomerken.