Geplaatst op: 07-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

TUI Nederland winnaar ‘Responsible Tourism Awards 2013’ WTM

TUI Nederland winnaar ‘Responsible Tourism Awards 2013’ WTM

Reisorganisatie TUI Nederland is woensdagmiddag 6 november uitgeroepen tot overall winnaar van de World Responsible Tourism Awards 2013. Deze prestigieuze award werd uitgereikt tijdens de World Travel Market (WTM) in Londen. 


Ook won TUI Nederland de award in de categorie ‘Best for Child Protection’. TUI Nederland mocht de twee awards in ontvangst nemen vanwege haar strijd tegen opkomend kindersekstoerisme in Noordoost Brazilië.


Braziliaanse jongeren krijgen opleiding en baan in toerisme
Door Braziliaanse jongeren een opleiding en baan te bezorgen in de toerismebranche, zijn ze minder snel gedwongen uit armoede in de prostitutie te werken. Ook doet TUI Nederland samen met haar partners, ontwikkelingsorganisaties Plan en ECPAT, reisbrancheorganisatie ANVR, de Koninklijke Marechaussee en het Ministerie van Veiligheid en Justitie, een beroep op Nederlandse reizigers en reisorganisaties. Zij worden aangespoord het signaleren en verdenken van kindersekstoerisme te melden.


Juryleden onder indruk aanpak TUI kindersekstoerisme
Harold Goodwin, voorzitter van de jury: "TUI Nederland is gekozen tot overall winnaar omdat zij op grote schaal resultaat heeft bereikt op het gebied van kinderbescherming.” De juryleden waren onder de indruk van de bereidheid van TUI Nederland om kindersekstoerisme onder de aandacht te brengen van haar klanten en Nederlandse reizigers in het algemeen, door hen aan te sporen om actie te ondernemen bij het signaleren of verdenken van kindersekstoerisme. De jury is van mening dat de allesomvattende aanpak van TUI Nederland andere organisaties zal aansporen om ook te strijden tegen kindersekstoerisme.


Luchthavencampagne tegen kindersekstoerisme
Vorig jaar gaven minister Opstelten van het ministerie van Veiligheid en Justitie en luitenant-generaal Leijtens van de Koninklijke Marechaussee het startsein voor een nieuwe luchthavencampagne tegen kindersekstoerisme. Het doel was: meer en betere tips binnenkrijgen waarmee Justitie aan de slag kan en die de pakkans verhogen. Reizigers kregen bij de paspoortcontrole een flyer mee, waarin werd gevraagd alert te zijn op Nederlanders die in het buitenland uit zijn op seks met kinderen en verdachte zaken te melden.


Publiek-private samenwerking tegen kindersekstoerisme
Op de verschillende Nederlandse luchthavens, waaronder Schiphol, hingen grote posters en brancheorganisatie ANVR informeerde de bij haar aangesloten touroperators en reisbureaus met banners en informatie voor medewerkers en reizigers op hun website. TUI Nederland gaf reisleiders in het buitenland een handleiding voor het geval een toerist met informatie naar hen toe zou komen. Inmiddels heeft de minister van Veiligheid en Justitie (op 9 oktober jongstleden) ook een meerjarig plan van aanpak tegen kindersekstoerisme gepresenteerd. De publiek-private samenwerking met de ANVR, TUI, Plan en ECPAT is onderdeel van dit plan.


Nauwe samenwerking met Plan en ECPAT
Het project in Brazilië, in nauwe samenwerking met Plan en ECPAT, is erop gericht jongeren, vooral meisjes, een opleiding en een baan in de toerismebranche te bieden, zodat zij niet in een situatie van seksuele uitbuiting terechtkomen. De onderscheidende totaalaanpak, waarbij jongeren, hotelpersoneel, horecabedrijven, brancheverenigingen en overheidsfunctionarissen worden betrokken, werpt zijn vruchten af. Jongeren ontvangen trainingen in weerbaarheid, worden voorgelicht over hun rechten en krijgen betere kansen op de formele arbeidsmarkt binnen de toerismebranche.

Trefwoorden: TUI Nederlands, awards, kindersekstoerisme, Brazilië, campagne

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.