Geplaatst op: 08-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote muziekevenementen blijven scoren

Kleine festivals in de problemen

Grote muziekevenementen blijven scoren
In 2012 hebben Nederlandse consumenten hebben 715 miljoen euro uitgegeven aan muziek, variërend van (grote) concerten tot dance-evenementen en de aankoop van muziek-cd's, downloads en streams. Bijna driekwart van de totale uitgaven, 525 miljoen euro, komt voor rekening van live muziekevenementen. In 2017 ligt dit bedrag bijna 12 procent hoger op 587 miljoen euro. Dat blijkt uit de Entertainment & Media Outlook 2013-2017 van PwC.

Grote evenementen scoren
Vooral de grote evenementen doen het goed. Zo zijn optredens van de grootste (pop)artiesten binnen enkele minuten uitverkocht. Dat zijn duizenden tickets tegen forse toegangsprijzen. "Ook de dominante positie van Nederlandse deejays wereldwijd vertaalt zich in drukbezochte dance-events, waar reclame maken bijna niet voor nodig is", zegt Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. "Tien jaar geleden waren er zo'n vier dance-events, nu zijn het er vele tientallen die allemaal populair zijn. Met een gemiddelde toegangsprijs van 30 euro betekent dit zo'n 50 miljoen euro omzet voor alleen de dance-events."

Kleine festivals in de problemen
Waar de grote evenementen niet worden gehinderd door economische tegenwind, is dat bij kleinere evenementen wel het geval. Bezoekersaantallen blijven achter en er wordt door consumenten aantoonbaar minder uitgegeven aan drank en eten. Beschikbare subsidies voor festivals zijn de afgelopen jaren met 15 procent gekrompen. "Vooral de kleinere concerten en festivals hebben relatief grote afhankelijkheid van overheidssubsidies. Die lopen al jaren terug en bedreigen sommige festivals in hun bestaan", denkt Van Eeden.
Link: https://actueel.nl.pwc.com/site/content_en_technologie/entertainment_en_media/1822/steeds_meer_inkomsten_uit_live_muziekevenementen.html
Trefwoorden: evenementen, festivals, concerten

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...