Geplaatst op: 08-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote muziekevenementen blijven scoren

Kleine festivals in de problemen

Grote muziekevenementen blijven scoren
In 2012 hebben Nederlandse consumenten hebben 715 miljoen euro uitgegeven aan muziek, variërend van (grote) concerten tot dance-evenementen en de aankoop van muziek-cd's, downloads en streams. Bijna driekwart van de totale uitgaven, 525 miljoen euro, komt voor rekening van live muziekevenementen. In 2017 ligt dit bedrag bijna 12 procent hoger op 587 miljoen euro. Dat blijkt uit de Entertainment & Media Outlook 2013-2017 van PwC.

Grote evenementen scoren
Vooral de grote evenementen doen het goed. Zo zijn optredens van de grootste (pop)artiesten binnen enkele minuten uitverkocht. Dat zijn duizenden tickets tegen forse toegangsprijzen. "Ook de dominante positie van Nederlandse deejays wereldwijd vertaalt zich in drukbezochte dance-events, waar reclame maken bijna niet voor nodig is", zegt Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. "Tien jaar geleden waren er zo'n vier dance-events, nu zijn het er vele tientallen die allemaal populair zijn. Met een gemiddelde toegangsprijs van 30 euro betekent dit zo'n 50 miljoen euro omzet voor alleen de dance-events."

Kleine festivals in de problemen
Waar de grote evenementen niet worden gehinderd door economische tegenwind, is dat bij kleinere evenementen wel het geval. Bezoekersaantallen blijven achter en er wordt door consumenten aantoonbaar minder uitgegeven aan drank en eten. Beschikbare subsidies voor festivals zijn de afgelopen jaren met 15 procent gekrompen. "Vooral de kleinere concerten en festivals hebben relatief grote afhankelijkheid van overheidssubsidies. Die lopen al jaren terug en bedreigen sommige festivals in hun bestaan", denkt Van Eeden.
Link: https://actueel.nl.pwc.com/site/content_en_technologie/entertainment_en_media/1822/steeds_meer_inkomsten_uit_live_muziekevenementen.html
Trefwoorden: evenementen, festivals, concerten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.