Geplaatst op: 08-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Walt Disney ziet winst groeien door inkomsten pretparken

Walt Disney ziet winst groeien door inkomsten pretparken

In het vierde kwartaal van gebroken boekjaar 2012/2013 heeft Walt Disney meer winst geboekt. Dit komt door de hogere inkomsten uit de pretparken en door de merchandising rond films. Ook de winst over het gehele fiscale jaar 2012/2013 steeg. Dit heeft het entertainmentconcern donderdag 7 november verkondigd.


Over fiscaal jaar 2012/2013 omzet van 45 miljard dollar
De omzet steeg in het kwartaal met 7 procent tot een hoogte van 11,6 miljard dollar. De nettowinst groeide tot 1,4 miljard dollar wat neerkomt op een stijging van 12 procent en 0,77 dollarcent per aandeel. Financiële analisten rekenden op een winst van 0,76 dollar per aandeel en een omzet van 11,4 miljard dollar voor het kwartaal. Over het gehele fiscale jaar, van 29 september 2012 tot 28 september 2013, heeft Walt Disney een omzet behaald van 45 miljard dollar. Ten opzichte van het voorgaande jaar is dit een stijging van 7 procent. De nettowinst over dit fiscale jaar bedraagt 6,1 miljard dollar, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2012.


Omzet uit verschillende onderdelen concern
Deze omzet die is gedraaid komt uit verschillende onderdelen van het mediaconcern. Zo bracht het media netwerk van Disney 20,4 miljard dollar op, een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De parken en resorts zorgden voor een omzet van 14,1 miljard dollar, een stijging van 9 procent. De inkomsten uit de studio entertainment producten (films, series, video-on-demand-abonnementen en andere home entertainment producten) stegen met 3 procent naar 6 miljard dollar. Merchandising bracht met een stijging van 9 procent 3,5 miljard dollar in het laatje. De omzet uit interactieve producten, zoals video-games, steeg met 26 procent naar 1,1 miljard dollar.


Meer uitgaves door gasten en hogere bezettingsgraden hotels
De meeste omzet werd gehaald uit het media netwerk van Disney. Op een tweede positie staan de inkomsten uit de parken en resorts. De groei van de omzet is toe te schrijven aan de hogere omzet uit de Disney Vacation Club en het Hong Kong Disneyland resort. In deze parken stegen de uitgaves van de gasten en de bezettingsgraden van de hotelkamers. Een daling van de inkomsten uit Disneyland Parijs, en de hoger uitgevallen kosten voor de opening van Shanghay Disney Resort haalde de totale omzet naar beneden.


Stijging toegangsprijzen en prijzen hotelovernachtingen
De hogere inkomsten uit de parken en resorts zijn te danken aan meer uitgaven door gasten en de hogere bezettingsgraden van de hotelkamers. Deze gasten besteedde meer aan voedsel, drank en merchandising. Daarnaast stegen de gemiddelde toegangsprijzen en ook de prijzen voor een hotelovernachting. Deze prijzen stegen vanwege de investeringen in een nieuw aanbod voor de gasten, maar ook door de stijgende arbeidskosten en andere kosten inflaties.


Uitbreiding resorts
Het aanbod voor gasten werd uitgebreid met ‘MyMagic+’. Daarnaast werden Disney California Adventure en the Magic Kingdom bij het Walt Disney World Resort en het Disney’s Art of Animation resort uitgebreid. Doordat ‘The Villa’s' bij Disney’s Grand Floridian Resort & Spa werden verkocht (vakantiehuisjes met een hogere marge) stegen de kosten bij Disney Vakantie Club. In het Hong Kong Disneyland Resort werden meer inkomsten geboekt doordat de gasten meer geld uitgaven maar ook door hogere bezoekersaantallen. Ook hier stegen de kosten door de uitbreiding van het resort, de stijgende personeelskosten en andere kosten inflaties.


In Disneyland Parijs kosten hoger dan inkomsten
In Disneyland Parijs wogen de hogere uitgaven door gasten niet op tegen de lagere bezoekersaantallen, de lagere bezetting van de hotelkamers, de personeelskosten en andere kosten inflaties. De hogere uitgaven van gasten bij het internationale resort kwam door de gemiddeld hogere ticketprijzen, de opening van ‘the World of Disney’ winkel in juli 2012 in Disneyland Parijs en de toename van de gemiddelde hotelkamperprijzen.


Disney gaat series produceren voor Netflix
Naast de financiële resultaten onthulde Disney ook 4 tv-series voor Netflix te gaan produceren, gebaseerd op de Marvel Comics strips. De Disneyfilm ‘Iron Man 3’ zorgt voor de meeste opbrengsten, namelijk ruim 1,2 miljard dollar.


Trefwoorden: omzet, winst, Walt Disney, aandelen, financieel

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...