Geplaatst op: 08-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Walt Disney ziet winst groeien door inkomsten pretparken

Walt Disney ziet winst groeien door inkomsten pretparken

In het vierde kwartaal van gebroken boekjaar 2012/2013 heeft Walt Disney meer winst geboekt. Dit komt door de hogere inkomsten uit de pretparken en door de merchandising rond films. Ook de winst over het gehele fiscale jaar 2012/2013 steeg. Dit heeft het entertainmentconcern donderdag 7 november verkondigd.


Over fiscaal jaar 2012/2013 omzet van 45 miljard dollar
De omzet steeg in het kwartaal met 7 procent tot een hoogte van 11,6 miljard dollar. De nettowinst groeide tot 1,4 miljard dollar wat neerkomt op een stijging van 12 procent en 0,77 dollarcent per aandeel. Financiële analisten rekenden op een winst van 0,76 dollar per aandeel en een omzet van 11,4 miljard dollar voor het kwartaal. Over het gehele fiscale jaar, van 29 september 2012 tot 28 september 2013, heeft Walt Disney een omzet behaald van 45 miljard dollar. Ten opzichte van het voorgaande jaar is dit een stijging van 7 procent. De nettowinst over dit fiscale jaar bedraagt 6,1 miljard dollar, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2012.


Omzet uit verschillende onderdelen concern
Deze omzet die is gedraaid komt uit verschillende onderdelen van het mediaconcern. Zo bracht het media netwerk van Disney 20,4 miljard dollar op, een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De parken en resorts zorgden voor een omzet van 14,1 miljard dollar, een stijging van 9 procent. De inkomsten uit de studio entertainment producten (films, series, video-on-demand-abonnementen en andere home entertainment producten) stegen met 3 procent naar 6 miljard dollar. Merchandising bracht met een stijging van 9 procent 3,5 miljard dollar in het laatje. De omzet uit interactieve producten, zoals video-games, steeg met 26 procent naar 1,1 miljard dollar.


Meer uitgaves door gasten en hogere bezettingsgraden hotels
De meeste omzet werd gehaald uit het media netwerk van Disney. Op een tweede positie staan de inkomsten uit de parken en resorts. De groei van de omzet is toe te schrijven aan de hogere omzet uit de Disney Vacation Club en het Hong Kong Disneyland resort. In deze parken stegen de uitgaves van de gasten en de bezettingsgraden van de hotelkamers. Een daling van de inkomsten uit Disneyland Parijs, en de hoger uitgevallen kosten voor de opening van Shanghay Disney Resort haalde de totale omzet naar beneden.


Stijging toegangsprijzen en prijzen hotelovernachtingen
De hogere inkomsten uit de parken en resorts zijn te danken aan meer uitgaven door gasten en de hogere bezettingsgraden van de hotelkamers. Deze gasten besteedde meer aan voedsel, drank en merchandising. Daarnaast stegen de gemiddelde toegangsprijzen en ook de prijzen voor een hotelovernachting. Deze prijzen stegen vanwege de investeringen in een nieuw aanbod voor de gasten, maar ook door de stijgende arbeidskosten en andere kosten inflaties.


Uitbreiding resorts
Het aanbod voor gasten werd uitgebreid met ‘MyMagic+’. Daarnaast werden Disney California Adventure en the Magic Kingdom bij het Walt Disney World Resort en het Disney’s Art of Animation resort uitgebreid. Doordat ‘The Villa’s' bij Disney’s Grand Floridian Resort & Spa werden verkocht (vakantiehuisjes met een hogere marge) stegen de kosten bij Disney Vakantie Club. In het Hong Kong Disneyland Resort werden meer inkomsten geboekt doordat de gasten meer geld uitgaven maar ook door hogere bezoekersaantallen. Ook hier stegen de kosten door de uitbreiding van het resort, de stijgende personeelskosten en andere kosten inflaties.


In Disneyland Parijs kosten hoger dan inkomsten
In Disneyland Parijs wogen de hogere uitgaven door gasten niet op tegen de lagere bezoekersaantallen, de lagere bezetting van de hotelkamers, de personeelskosten en andere kosten inflaties. De hogere uitgaven van gasten bij het internationale resort kwam door de gemiddeld hogere ticketprijzen, de opening van ‘the World of Disney’ winkel in juli 2012 in Disneyland Parijs en de toename van de gemiddelde hotelkamperprijzen.


Disney gaat series produceren voor Netflix
Naast de financiële resultaten onthulde Disney ook 4 tv-series voor Netflix te gaan produceren, gebaseerd op de Marvel Comics strips. De Disneyfilm ‘Iron Man 3’ zorgt voor de meeste opbrengsten, namelijk ruim 1,2 miljard dollar.


Trefwoorden: omzet, winst, Walt Disney, aandelen, financieel

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.