Walt Disney ziet winst groeien door inkomsten pretparken
In het vierde kwartaal van gebroken boekjaar 2012/2013 heeft Walt Disney meer winst geboekt. Dit komt door de hogere inkomsten uit de pretparken en door de merchandising rond films. Ook de winst over het gehele fiscale jaar 2012/2013 steeg. Dit heeft het entertainmentconcern donderdag 7 november verkondigd.
Over fiscaal jaar 2012/2013 omzet van 45 miljard dollar
De omzet steeg in het kwartaal met 7 procent tot een hoogte van 11,6 miljard
dollar. De nettowinst groeide tot 1,4 miljard dollar wat neerkomt op een
stijging van 12 procent en 0,77 dollarcent per aandeel. Financiële analisten rekenden
op een winst van 0,76 dollar per aandeel en een omzet van 11,4 miljard dollar
voor het kwartaal. Over het gehele fiscale jaar, van 29 september 2012 tot 28
september 2013, heeft Walt Disney een omzet behaald van 45 miljard dollar. Ten opzichte
van het voorgaande jaar is dit een stijging van 7 procent. De nettowinst over
dit fiscale jaar bedraagt 6,1 miljard dollar, een stijging van 8 procent ten
opzichte van 2012.
Omzet uit verschillende onderdelen concern
Deze omzet die is gedraaid komt uit verschillende onderdelen van het
mediaconcern. Zo bracht het media netwerk van Disney 20,4 miljard dollar op,
een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De parken en
resorts zorgden voor een omzet van 14,1 miljard dollar, een stijging van 9
procent. De inkomsten uit de studio entertainment producten (films, series,
video-on-demand-abonnementen en andere home entertainment producten) stegen met
3 procent naar 6 miljard dollar. Merchandising bracht met een stijging van 9
procent 3,5 miljard dollar in het laatje. De omzet uit interactieve producten,
zoals video-games, steeg met 26 procent naar 1,1 miljard dollar.
Meer uitgaves door gasten en hogere bezettingsgraden hotels
De meeste omzet werd gehaald uit het media
netwerk van Disney. Op een tweede positie staan de inkomsten uit de parken en
resorts. De groei van de omzet is toe te schrijven aan de hogere omzet uit de Disney
Vacation Club en het Hong Kong Disneyland resort. In deze parken stegen de
uitgaves van de gasten en de bezettingsgraden van de hotelkamers. Een daling
van de inkomsten uit Disneyland Parijs, en de hoger uitgevallen kosten voor de
opening van Shanghay Disney Resort haalde de totale omzet naar beneden.
Stijging toegangsprijzen en prijzen hotelovernachtingen
De hogere inkomsten uit de parken en resorts zijn te danken aan meer uitgaven
door gasten en de hogere bezettingsgraden van de hotelkamers. Deze gasten
besteedde meer aan voedsel, drank en merchandising. Daarnaast stegen de
gemiddelde toegangsprijzen en ook de prijzen voor een hotelovernachting. Deze prijzen
stegen vanwege de investeringen in een nieuw aanbod voor de gasten, maar ook
door de stijgende arbeidskosten en andere kosten inflaties.
Uitbreiding resorts
Het aanbod voor gasten werd uitgebreid met ‘MyMagic+’.
Daarnaast werden Disney California Adventure en the Magic Kingdom bij het Walt
Disney World Resort en het Disney’s Art of Animation resort uitgebreid. Doordat
‘The Villa’s' bij Disney’s Grand Floridian Resort & Spa werden verkocht
(vakantiehuisjes met een hogere marge) stegen de kosten bij Disney Vakantie
Club. In het Hong Kong Disneyland Resort werden meer inkomsten geboekt doordat
de gasten meer geld uitgaven maar ook door hogere bezoekersaantallen. Ook hier
stegen de kosten door de uitbreiding van het resort, de stijgende
personeelskosten en andere kosten inflaties.
In Disneyland Parijs kosten hoger dan inkomsten
In Disneyland Parijs wogen de hogere uitgaven door gasten niet op tegen de
lagere bezoekersaantallen, de lagere bezetting van de hotelkamers, de
personeelskosten en andere kosten inflaties. De hogere uitgaven van gasten bij
het internationale resort kwam door de gemiddeld hogere ticketprijzen, de
opening van ‘the World of Disney’ winkel in juli 2012 in Disneyland Parijs en
de toename van de gemiddelde hotelkamperprijzen.
Disney gaat series produceren voor Netflix
Naast de financiële resultaten onthulde Disney ook 4 tv-series voor Netflix te gaan
produceren, gebaseerd op de Marvel Comics strips. De Disneyfilm ‘Iron Man 3’
zorgt voor de meeste opbrengsten, namelijk ruim 1,2 miljard dollar.