Geplaatst op: 08-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Toename zakenlieden in Raad van Toezicht musea

Toename zakenlieden in Raad van Toezicht musea
In de raden van toezicht van musea zitten steeds vaker vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. Het aantal leden uit de culturele sector is de afgelopen jaren sterk afgenomen. Naast zakenmensen bestaan de raden voornamelijk uit hoogleraren en politici. Dat concludeert de Volkskrant op basis van eigen onderzoek bij tien grotere musea. 


Vergelijking met 10 jaar geleden

Tien jaar geleden waren 22 van de 59 toezichthouders uit het bedrijfsleven afkomstig en 17 uit de kunstwereld. Tegenwoordig is die verhouding heel anders, vijftig procent uit het bedrijfsleven en eenzesde uit de culturele sector.


Verschuiving vooral zichtbaar bij Stedelijk Museum

De Volkskrant schrijft dat deze ontwikkeling vooral sterk is bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. De Raad van Toezicht, bestaande uit 8 personen, werd in 2006 voor meer dan de helft vertegenwoordigd door de culturele sector. Anno 2013 zit er nog maar één persoon uit de culturele sector in. Bij het Noordbrabants Museum, het Teylers Museum in Haarlem en een aantal andere musea zit er zelfs niemand uit de kunstwereld meer in de Raad van Toezicht.


Verzakelijking in de museumwereld

Volgens Dos Elshout, cultuursocioloog van de Universiteit van Amsterdam, ligt de oorzaak van deze ontwikkeling in de jaren 80. Die luidde namelijk het begin in van een verzakelijking van de museumwereld: Elshout: "Musea veranderden van kunstinstellingen in assertieve ondernemingen met museumwinkels, restaurants en indrukwekkende architectuur. Het idee ontstond dat je, om een museum te runnen, manager moest zijn." Ook kunstcriticus Anna Tilroe uit haar zorgen over deze ontwikkeling: "Het is zaak dat in raden van toezicht genoeg mensen zitten die vanuit de kunst denken en de kunstontwikkeling centraal stellen.”

Trefwoorden: musea, Raad van Staten, onderzoek, cultuur

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...