Samenwerking Arke en Wageningen UR duurzame vliegtuigbrandstof
Luchtvaartmaatschappij Arke en Wageningen University & Research centre (WUR) ondertekenden maandagmiddag, 11 november een samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstof uit algen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksfaciliteit AlgaePARC in Wageningen. Daarnaast neemt reismerk ‘Robinson’, net als Arke onderdeel van TUI Nederland, als eerste touroperator wereldwijd een bijdrage voor het onderzoek naar biobrandstof op in de pakketprijs, naast een bijdrage voor CO₂-compensatie voor de duurzame energieprojecten van GreenSeat.
Binnen luchtvaart behoefte aan duurzame brandstof
Om vliegen duurzamer te maken, bestaat er binnen
de luchtvaartbranche grote behoefte aan de ontwikkeling van een duurzaam
alternatief voor kerosine. Arke heeft Wageningen UR daarom opdracht gegeven de
mogelijkheden van biokerosineproductie uit microalgen te verkennen. Het
onderzoek wordt gesubsidieerd door het Centre for Biobased Economy (CBBE).
Belangrijke voordelen teelt microalgen
De teelt van microalgen biedt belangrijke voordelen boven andere biomassa die
momenteel ingezet wordt voor de productie van biobrandstoffen. Per hectare
leveren microalgen een grote hoeveelheid olie, koolhydraten en eiwitten op,
afhankelijk van de algensoort en kweekwijze. Bij de algenteelt kan men gebruik
maken van afvalstromen zoals CO2 uit rookgas. Bovendien kunnen algen worden
gekweekt op locaties die ongeschikt zijn voor landbouw en in zeewater zodat er
geen concurrentie is met voedselproductie. Doel van Arke is om, wanneer deze
biokerosine uit algen inderdaad een geschikt alternatief is voor de huidige
kerosine, het op grote schaal te produceren en in te zetten als
vliegtuigbrandstof.
Ambitie van Arke
Casper Maasdam, directeur external affairs and
development bij airline Arke: "Arke werkt hard om in 2015 de airline met de
laagste CO2-uitstoot per luchtvaartpassagier per kilometer van Nederland te
zijn, en een van de laagste wereldwijd. Om dit te bereiken verbeteren we
vliegprocedures, vernieuwen we de vloot, proberen we zoveel mogelijk gewicht te
besparen en werken we samen met Wageningen UR om duurzame vliegtuigbrandstof te
ontwikkelen.”