Geplaatst op: 14-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Respons presenteert Evenementen Top 100

Respons presenteert Evenementen Top 100
Gisterenavond presenteerde Respons-directeur Lex Kruijver op Festivak de Evenementen Top 100 voor 2013. De Nijmeegse Vierdaagse is opnieuw het grootste gratis toegankelijke publieksevenement van Nederland. Dit jaar trok de Vierdaagse 2,35 miljoen bezoekers naar de Waalstad. Het grootste entreeheffende evenement was evenals vorig jaar de IDFA. Sensation White werd uitgeroepen tot grootste social media event.

Winnaars
In de Monitor worden de vijftig grootste entreeheffende en vijftig grootste vrij toegankelijke evenementen op een rij gezet. Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en de Vierdaagse Nijmegen scoren over de drie gehanteerde criteria (bezoeken, mediabereikeenheden en sociale media) overall gezien het beste. De top 5 van de twee ranglijsten ziet er als volgt uit:



Social media
Ook dit jaar is de toename van het aantal ‘social media’-fans van de TOP100 evenementen opvallend. Sinds Respons in 2011 is begonnen met het bijhouden van het aantal vrienden, likes en volgers van de evenementen, is het totaal ieder jaar verdubbeld. Zo hadden de TOP100 evenementen in 2013 gemiddeld 48.919 vrienden, likes en volgers. In 2012 waren dit er 26.431 en in 2011 waren dit er 14.298. Met ruim een 800.000 fans – het merendeel via Facebook – is Sensation Amsterdam het grootste TOP100-evenement op het meetaspect ‘sociale media’.

Bezoekaantal en MBE’s
Op het meetonderdeel ‘bezoekaantal’ scoren respectievelijk de Vierdaagse Nijmegen (vrij toegankelijk) en International Film Festival Rotterdam (entreeheffend) het hoogst. Gemeten naar aantal MBE’s voeren 3FM Serious Request/Glazen Huis (gratis) en het Nederlands Film Festival (entreeheffend) de ranglijsten aan. Naast verschillende ranglijsten en de profielen van de 100 grootste gratis toegankelijke en entreeheffende evenementen, bevat de TOP 100 Evenementen Monitor een uitgebreide analyse waarin onder andere gekeken wordt naar genres, belang, gemeenten en sponsoren. Bovendien is de monitor dit jaar uitgebreid met een analyse van de gehele sector van periodiek terugkerende publieksevenementen in Nederland.

Alle winnaars
- Grootste entreeheffende evenement (overall) -> International Documentary Festival Amsterdam (IDFA)
- Grootste gratis evenement (overall) -> Vierdaagse Nijmegen
- Grootste entreeheffende evenement (bezoeken) -> International Film Festival Rotterdam (IFFR)
- Grootste gratis evenement (bezoeken) -> Vierdaagse Nijmegen
- Grootste evenement (mediabereikeenheden) -> 3FM Serious Request/Glazen Huis
- Grootste evenement (social media) ->Sensation Amsterdam -
Trefwoorden: evenementen

CELTH





||| Nieuws |||

11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...