Respons presenteert Evenementen Top 100
Gisterenavond presenteerde Respons-directeur Lex Kruijver op Festivak de Evenementen Top 100 voor 2013. De Nijmeegse Vierdaagse is opnieuw het grootste gratis toegankelijke publieksevenement van Nederland. Dit jaar trok de Vierdaagse 2,35 miljoen bezoekers naar de Waalstad. Het grootste entreeheffende evenement was evenals vorig jaar de IDFA. Sensation White werd uitgeroepen tot grootste social media event.
Winnaars
In de Monitor worden de vijftig grootste entreeheffende en vijftig grootste vrij toegankelijke evenementen op een rij gezet. Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en de Vierdaagse Nijmegen scoren over de drie gehanteerde criteria (bezoeken, mediabereikeenheden en sociale media) overall gezien het beste. De top 5 van de twee ranglijsten ziet er als volgt uit:
Social media
Ook dit jaar is de toename van het aantal ‘social media’-fans van de TOP100 evenementen opvallend. Sinds Respons in 2011 is begonnen met het bijhouden van het aantal vrienden, likes en volgers van de evenementen, is het totaal ieder jaar verdubbeld. Zo hadden de TOP100 evenementen in 2013 gemiddeld 48.919 vrienden, likes en volgers. In 2012 waren dit er 26.431 en in 2011 waren dit er 14.298. Met ruim een 800.000 fans – het merendeel via Facebook – is Sensation Amsterdam het grootste TOP100-evenement op het meetaspect ‘sociale media’.
Bezoekaantal en MBE’s
Op het meetonderdeel ‘bezoekaantal’ scoren respectievelijk de Vierdaagse Nijmegen (vrij toegankelijk) en International Film Festival Rotterdam (entreeheffend) het hoogst. Gemeten naar aantal MBE’s voeren 3FM Serious Request/Glazen Huis (gratis) en het Nederlands Film Festival (entreeheffend) de ranglijsten aan. Naast verschillende ranglijsten en de profielen van de 100 grootste gratis toegankelijke en entreeheffende evenementen, bevat de TOP 100 Evenementen Monitor een uitgebreide analyse waarin onder andere gekeken wordt naar genres, belang, gemeenten en sponsoren. Bovendien is de monitor dit jaar uitgebreid met een analyse van de gehele sector van periodiek terugkerende publieksevenementen in Nederland.
Alle winnaars
- Grootste entreeheffende evenement (overall) -> International Documentary Festival Amsterdam (IDFA)
- Grootste gratis evenement (overall) -> Vierdaagse Nijmegen
- Grootste entreeheffende evenement (bezoeken) -> International Film Festival Rotterdam (IFFR)
- Grootste gratis evenement (bezoeken) -> Vierdaagse Nijmegen
- Grootste evenement (mediabereikeenheden) -> 3FM Serious Request/Glazen Huis
- Grootste evenement (social media) ->Sensation Amsterdam -
Topics:Evenementen
Trefwoorden: evenementen