Geplaatst op: 14-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Respons presenteert Evenementen Top 100

Respons presenteert Evenementen Top 100
Gisterenavond presenteerde Respons-directeur Lex Kruijver op Festivak de Evenementen Top 100 voor 2013. De Nijmeegse Vierdaagse is opnieuw het grootste gratis toegankelijke publieksevenement van Nederland. Dit jaar trok de Vierdaagse 2,35 miljoen bezoekers naar de Waalstad. Het grootste entreeheffende evenement was evenals vorig jaar de IDFA. Sensation White werd uitgeroepen tot grootste social media event.

Winnaars
In de Monitor worden de vijftig grootste entreeheffende en vijftig grootste vrij toegankelijke evenementen op een rij gezet. Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en de Vierdaagse Nijmegen scoren over de drie gehanteerde criteria (bezoeken, mediabereikeenheden en sociale media) overall gezien het beste. De top 5 van de twee ranglijsten ziet er als volgt uit:



Social media
Ook dit jaar is de toename van het aantal ‘social media’-fans van de TOP100 evenementen opvallend. Sinds Respons in 2011 is begonnen met het bijhouden van het aantal vrienden, likes en volgers van de evenementen, is het totaal ieder jaar verdubbeld. Zo hadden de TOP100 evenementen in 2013 gemiddeld 48.919 vrienden, likes en volgers. In 2012 waren dit er 26.431 en in 2011 waren dit er 14.298. Met ruim een 800.000 fans – het merendeel via Facebook – is Sensation Amsterdam het grootste TOP100-evenement op het meetaspect ‘sociale media’.

Bezoekaantal en MBE’s
Op het meetonderdeel ‘bezoekaantal’ scoren respectievelijk de Vierdaagse Nijmegen (vrij toegankelijk) en International Film Festival Rotterdam (entreeheffend) het hoogst. Gemeten naar aantal MBE’s voeren 3FM Serious Request/Glazen Huis (gratis) en het Nederlands Film Festival (entreeheffend) de ranglijsten aan. Naast verschillende ranglijsten en de profielen van de 100 grootste gratis toegankelijke en entreeheffende evenementen, bevat de TOP 100 Evenementen Monitor een uitgebreide analyse waarin onder andere gekeken wordt naar genres, belang, gemeenten en sponsoren. Bovendien is de monitor dit jaar uitgebreid met een analyse van de gehele sector van periodiek terugkerende publieksevenementen in Nederland.

Alle winnaars
- Grootste entreeheffende evenement (overall) -> International Documentary Festival Amsterdam (IDFA)
- Grootste gratis evenement (overall) -> Vierdaagse Nijmegen
- Grootste entreeheffende evenement (bezoeken) -> International Film Festival Rotterdam (IFFR)
- Grootste gratis evenement (bezoeken) -> Vierdaagse Nijmegen
- Grootste evenement (mediabereikeenheden) -> 3FM Serious Request/Glazen Huis
- Grootste evenement (social media) ->Sensation Amsterdam -
Trefwoorden: evenementen

CELTH





||| Nieuws |||

23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.