Geplaatst op: 15-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Hellendoorn kiest voor toekomstvisie ‘Natuurlijk Avontuurlijk’

Hellendoorn kiest voor toekomstvisie ‘Natuurlijk Avontuurlijk’

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellendoorn heeft het ontwerp voor de omgevingsvisie ‘Natuurlijk Avontuurlijk’ vastgesteld. Deze omgevingsvisie is de opvolger van de structuurvisie en geeft een doorkijk naar hoe de gemeente zich tot 2030 wil ontwikkelen op ruimtelijk gebied.


Interactieve totstandkoming
De omgevingsvisie is op interactieve wijze tot stand gekomen met diverse organisaties, ondernemers, plaatselijk belangen en de gemeenteraad. Wethouder Thea ten Have; ‘We willen met deze visie ruimtelijke kansen stimuleren en daarbij de identiteit van de kernen en buurtschappen in onze gemeente Hellendoorn versterken.’


Omgevingsvisie opgebouwd uit 3 kernwaarden
Al in 2012 is er een document voorbereid op basis waarvan het college alle relevante organisaties en bedrijven in de gemeente begin 2013 heeft uitgenodigd om in workshops hun mening hierop te geven. De interactieve samenwerking resulteerde in deze nieuwe omgevingsvisie die is opgebouwd uit drie kernwaarden. Dit zijn identiteit, context en kernvisie. ‘Natuurlijk Avontuurlijk’ is opgesteld op basis van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening en beschrijft de visie van de gemeente op de toekomst. Verder vormt dit document het kader voor alle ruimtelijk ontwikkelingen.


Gebieden met eigen identiteit
In de visie wordt uitgegaan van alle gebieden in de gemeente met een eigen identiteit. De identiteit van een gebied is omschreven en het doel hiervan is dat bij initiatieven de identiteit wordt behouden of zelfs vergroot. Elk vastgelegd gebied in deze visie heeft een eigen karakter, sfeer en kwaliteit. Dit zijn de waarden waarop ontwikkelingen in deze 6 gebieden worden getoetst.


Ondernemers kunnen met ideeën komen
De context omschrijft in feite functionele opgaven op het gebied van wonen, werken, natuur en verkeer. Hierbij is een nieuwe opgaaf opgenomen, namelijk ‘ondernemen met natuur en water’. Onder dit motto nodigt de gemeente ondernemers uit om met ideeën te komen om de recreatie langs de Regge te versterken. Dit kunnen zijn horeca en tijdelijke verblijfsaccommodaties ter versterking van de recreatie langs de Regge. De gemeente beschikt al over een goede fiets- en wandelpadenstructuur langs de Regge.


Focus op wisselwerking natuur, toerisme en economie
De kernvisie omschrijft op welke ontwikkelingen de focus ligt en welke dwarsverbanden kunnen worden gelegd. Vanuit de interactieve workshops die zijn gehouden, kwam naar voren dat de focus moet komen te liggen op de wisselwerking tussen natuur, toerisme en economie en de uitwerking hiervan op de kernen van de gemeente Hellendoorn.


Behouden cultuurhistorische waarde
De gemeente wil de vele bezoekers van het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug en het Avonturenpark verleiden een bezoek te brengen aan de dorpscentra. De visie benadrukt dat in de kern Hellendoorn de cultuurhistorische waarde behouden en versterken moeten worden. Verder wil de gemeente Hellendoorn het ontwikkelen van waterrecreatie op en rond de Regge stimuleren.


Om te voorkomen dat deze visie geen 'papieren tijger' wordt, is de ambitie heel concreet vertaald in uitvoeringspunten. Jaarlijks wordt aangegeven welke punten worden opgepakt.

Topics:Beleid
Trefwoorden: toekomstvisie, Hellendoorn, toerisme, natuur, ondernemen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/12/24
25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets
Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...