Geplaatst op: 16-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Museumkaart levert musea extra bezoek én geld op

Museumkaart levert musea extra bezoek én geld op
De Museumkaart heeft voor de deelnemende musea een positief effect op zowel het bezoek als de inkomsten, zo concludeert SEO Economisch Onderzoek in haar rapport 'Effecten van de museumkaart op museumbezoek en inkomsten'. De deelnemende musea ontvingen in 2012 door de Museumkaart 3,4 miljoen extra bezoeken.  Dit leverde € 14 miljoen aan extra entree-inkomsten op. Het onderzoek is i opdracht van de Stichting Museumjaarkaart uitgevoerd.

Museumkaarthouders bezoeken vaak een museum
Museumkaartbezitters bezoeken drie keer zo vaak een museum als zij zonder museumkaart zouden hebben gedaan. In totaal hebben de 900.000 museumkaarthouders in 2012 5 miljoen bezoeken aan de deelnemende musea gebracht. Als de museumkaart niet had bestaan, dan hadden de museumkaarthouders naar schatting 3,4 miljoen minder bezoeken aan de deelnemende musea gebracht.

Tabel 1: Bezoek van kaart- en niet-kaarthouders van musea


Kaart levert musea € 27 miljoen op
Door de extra bezoeken van museumkaarthouders verdienden de deelnemende musea in 2012 € 27 miljoen. Deze extra verdiensten komen zowel uit de vergoeding van museumkaartbezoek door de Stichting Museumkaart als door inkomsten uit horeca en museumwinkels. De Stichting Museumkaart heeft in 2012 per museumkaartbezoek 65 procent van de normale toegangsprijs vergoed. Dit is betaald uit de inkomsten van de museumkaart, die in 2012 voor een volwassene € 44,95 kostte. Als de museumkaart niet had bestaan, hadden de musea geen € 29 miljoen aan museumkaartinkomsten maar € 15 miljoen aan entreegelden verdiend aan de bezoeken van de museumkaarthouders.

Tabel 2: Financiële effecten museumjaarkaart



Musea verdienen ook nog eens aan kleine horeca en museumwinkel
Aan de museumwinkel en kleine horeca is bijna € 13 miljoen verdiend door extra bezoeken van de museumkaarthouders. Bij het berekenen van de extra inkomsten zijn personeelskosten door extra bezoeken door museumkaarthouders niet meegenomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor extra medewerkers bij de garderobe, kassa, museumwinkel en museumhoreca. De extra inkomsten slaan voornamelijk neer bij grote musea: € 11 miljoen van de € 27 miljoen is verdiend door de 10 musea met de meeste museumkaartbezoekers.

Museumjaarkaart genereert extra inkomsten
Siebe Weide, directeur van de Nederlandse Museumvereniging: "Het onderzoek heeft aangetoond dat de Museumkaart substantieel extra inkomsten genereert voor de museumsector. Hoe meer Museumkaarten, hoe beter. Dat is verheugend nieuws". Het aantal Museumkaarthouders groeit al jaren gestaag, ondanks enkele recente prijsverhogingen. Ook in 2013 is de Museumkaart onverminderd populair. Met name de heropende musea zijn publiekstrekkers.

Over het onderzoek
De Stichting Museumkaart heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd om het effect van de museumkaart op het bezoek aan musea en de inkomsten van deze musea te onderzoeken. SEO heeft in samenwerking met The Choice enquêtes uitgevoerd onder museumpubliek, museum-kaarthouders en musea. Daarnaast zijn gegevens van de Stichting Museumkaart gebruikt. Op basis van deze informatiebronnen is het effect van de museumkaart op het museumbezoek geschat en zijn de financiële effecten voor musea doorgerekend.

Over de Museumkaart
De Nederlandse Museumvereniging is uitgever van de Museumkaart. De exploitatie van de kaart is ondergebracht in een stichting die geen subsidie ontvangt. Museumkaart is beneficiënt van de BankGiro Loterij. De inkomsten van de stichting komen ten goede aan de deelnemende musea. De Museumkaart is persoonsgebonden en geeft een jaar lang onbeperkt toegang tot 400 musea in heel Nederland. Men koopt de Museumkaart steeds vaker online, als cadeau, zeker in de decembermaand.
Link: http://www.museumvereniging.nl/Nieuwsoverzicht/Nieuwsdetailpagina/tabid/351/NewsListId/9/NewsItemId/786/Default.aspx
Topics:Cultuur
Trefwoorden: musea, museumjaarkaart, inkomsten

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.