Geplaatst op: 19-11-2013
Auteur: Marc Gerlings

Vliegtuigen reageren heftig op landingssysteem

Vliegtuigen reageren heftig op landingssysteem
Vliegtuigen die op de automatische piloot landen kunnen onverwacht reageren op een signaal van het zogenoemde Instrument Landings Systeem (ILS) van de landingsbaan op de luchthaven.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwt piloten, luchtverkeersleiders en luchtvaartmaatschappijen wereldwijd voor dit gevaar.

Snelheid verliezen
De gevaarlijke situatie doet zich voor als het signaal van het ILS, dat het vliegtuig naar de landingsbaan moet geleiden, wordt genaderd vanaf een grotere hoogte dan regulier. Uit diverse voorvallen blijkt dat hierdoor het risico ontstaat dat het vliegtuig kort voor de landing onverwacht een hogere neusstand aanneemt en daardoor snelheid verliest. Piloten zijn dan genoodzaakt via een noodprocedure in te grijpen om te voorkomen dat het vliegtuig uit de lucht valt. Deze onverwachte reactie kan optreden bij alle typen vliegtuigen.

De Onderzoeksraad heeft gister een veiligheidswaarschuwing (Safety Alert) gestuurd aan de Nederlandse en internationale luchtvaartorganisaties om hen te wijzen op het risico en te zorgen dat zij maatregelen kunnen treffen om herhaling te voorkomen.

Voorval Eindhoven
Deze eigenschap van het ILS is naar voren gekomen in een onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid uitvoert naar een landing op de luchthaven Eindhoven waarbij de bemanning van een Boeing 737 werd geconfronteerd met een automatisch alarm -de zogenoemde stick shaker- dat het vliegtuig zich in direct gevaar bevond. De bemanning maakte een doorstart en het toestel maakte daarna een veilige landing.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid zoekt uit wat de oorzaak is geweest van dit ernstige incident. De tussentijdse resultaten nopen de Onderzoeksraad tot deze veiligheidswaarschuwing.
Trefwoorden: Vliegen, veiligheid

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...