Vliegtuigen reageren heftig op landingssysteem
Vliegtuigen
die op de automatische piloot landen kunnen onverwacht reageren op een signaal
van het zogenoemde Instrument Landings Systeem (ILS) van de landingsbaan op de
luchthaven.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwt piloten, luchtverkeersleiders en luchtvaartmaatschappijen wereldwijd voor dit gevaar.
Snelheid verliezen
De gevaarlijke situatie doet zich voor als het signaal van het ILS, dat het vliegtuig naar de landingsbaan moet geleiden, wordt genaderd vanaf een grotere hoogte dan regulier. Uit diverse voorvallen blijkt dat hierdoor het risico ontstaat dat het vliegtuig kort voor de landing onverwacht een hogere neusstand aanneemt en daardoor snelheid verliest. Piloten zijn dan genoodzaakt via een noodprocedure in te grijpen om te voorkomen dat het vliegtuig uit de lucht valt. Deze onverwachte reactie kan optreden bij alle typen vliegtuigen.
De Onderzoeksraad heeft gister een veiligheidswaarschuwing (Safety Alert) gestuurd aan de Nederlandse en internationale luchtvaartorganisaties om hen te wijzen op het risico en te zorgen dat zij maatregelen kunnen treffen om herhaling te voorkomen.
Voorval Eindhoven
Deze eigenschap van het ILS is naar voren gekomen in een onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid uitvoert naar een landing op de luchthaven Eindhoven waarbij de bemanning van een Boeing 737 werd geconfronteerd met een automatisch alarm -de zogenoemde stick shaker- dat het vliegtuig zich in direct gevaar bevond. De bemanning maakte een doorstart en het toestel maakte daarna een veilige landing.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid zoekt uit wat de oorzaak is geweest van dit ernstige incident. De tussentijdse resultaten nopen de Onderzoeksraad tot deze veiligheidswaarschuwing.
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: Vliegen, veiligheid