Geplaatst op: 21-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Respons TOP 100: IDFA en Vierdaagse Nijmegen grootste evenementen 2013

Respons TOP 100: IDFA en Vierdaagse Nijmegen grootste evenementen 2013

De nieuwste editie van de Respons TOP 100 Evenementen Monitor is op woensdag, 14 november tijdens Festivak (vakbeurs voor publieks-evenementenbranche- in de Jaarbeurs Utrecht) gepresenteerd. Hierbij zijn het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en de Vierdaagse Nijmegen uitgeroepen tot de grootste publieksevenementen van 2013.

IDFA en Vierdaagse Nijmegen scoren overall het beste

In de Monitor worden de 50 grootste entreeheffende en 50 grootste vrij toegankelijke evenementen op een rij gezet. Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en de Vierdaagse Nijmegen scoren over de drie gehanteerde criteria (bezoeken, mediabereikeenheden en sociale media) overall gezien het beste. De top 5 van de twee ranglijsten ziet er als volgt uit:



Aantal vrienden, likes en volgers verdubbeld
Ook dit jaar is de toename van het aantal ‘social media’-fans van de TOP100 evenementen opvallend. Sinds Respons in 2011 is begonnen met het bijhouden van het aantal vrienden, likes en volgers van de evenementen, is het totaal ieder jaar verdubbeld. Met ruim een 800.000 fans – het merendeel via Facebook – is Sensation Amsterdam het grootste TOP100-evenement op het meetaspect ‘sociale media’.


Ranglijst bezoekaantal en aantal MBE’s
Op het meetonderdeel ‘bezoekaantal’ scoren respectievelijk de Vierdaagse Nijmegen (vrij toegankelijk) en
International Film Festival Rotterdam (entreeheffend) het hoogst. Serious Request/Glazen huis van 3FM, het Nederlands Film Festivals voeren, naar het aantal MBE’s gemeten de ranglijsten aan.


Monitor uitgebreid met analyse gehele sector
In de TOP 100 Evenementen Monitor worden de 100 grootste publieksevenementen van Nederland op verschillende punten met elkaar vergeleken, dit levert een aantal ranglijsten op. Naast verschillende ranglijsten en de profielen van de 100 grootste gratis toegankelijke en entreeheffende evenementen, bevat de TOP 100 Evenementen Monitor een uitgebreide analyse waarin onder andere gekeken wordt naar genres, belang, gemeenten en sponsoren. Bovendien is de monitor dit jaar uitgebreid met een analyse van de gehele sector van periodiek terugkerende publieksevenementen in Nederland.


Overzicht winnaars 2013
De winnaars van 2013 zijn geworden:
- Grootste entreeheffende evenement (overall) – International Documentary Festival Amsterdam (IDFA)
- Grootste gratis evenement (overall); Vierdaagse Nijmegen
- Grootste entreeheffende evenement (bezoeken); International Film Festival Rotterdam (IFFR)
- Grootste gratis evenement (bezoeken); Vierdaagse Nijmegen
- Grootste evenement (mediabereikeenheden); 3FM Serious Request/Glazen Huis
- Grootste evenement (social media); Sensation Amsterdam


Onderstaande factsheet bevat de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek. Is deze moeilijk leesbaar, bekijk dan hier de webversie. 


Trefwoorden: awards, evenemt, top 100, ranglijst

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.