Winnaar Flevius Award 2013: De Nieuwe Wildernis
In Schouwburg Almere was de spanning te voelen tijdens de strijd om de Flevius Award 2013. De drie genomineerden – Center Parcs De Eemhof, De Nieuwe Wildernis en LelySTART – streden door middel van een pitch om de prijs voor belangrijkste toeristisch recreatieve bijdrage aan Flevoland in 2013. De Nieuwe Wildernis (DNW) kwam als sterkste uit de strijd, bleek uit de stemmen van het publiek en de jury, en sleepte de Flevius Award 2013 in de wacht.
(Inter)nationale bekendheid Flevoland door film
EMS Films pitchte met de prachtige beelden, het
indrukwekkende verhaal en het grote bereik dat zij realiseerde met de film De
Nieuwe Wildernis van de Oostvaardersplassen. "EMS Films heeft daarmee een
belangrijke bijdrage geleverd aan de nationale en internationale bekendheid van
Flevoland,” aldus Jan-Nico Appelman, juryvoorzitter en gedeputeerde Toerisme en
Recreatie provincie Flevoland. Naast de film heeft EMS Films een app ontwikkeld
waardoor het gebied digitaal ontsloten wordt. Bovendien is het gebied fysiek
toegankelijker geworden door de speciale Wildernis-activiteiten die
Staatsbosbeheer biedt naar aanleiding van de film.
EMS Films en Staatsbosbeheer Flevoland
Ignas van Schaick, Uitvoerend Producent DNW, nam de prijs in ontvangst en gaf
hem vervolgens door aan de boswachters van Staatsbosbeheer Flevoland. Van
Schaick: ”De Oostvaardersplassen zijn in één woord dynamisch te noemen. In
relatief korte tijd heeft het gebied zich ontwikkeld tot een natuurgebied zoals
het er vroeger in Nederland uit heeft moeten zien. Samen met Staatsbosbeheer
hebben we een prachtige film kunnen maken, die inmiddels door meer dan 600.000
mensen is gezien.”
Ook publieksstemmen bepaalde winnaar
Anders dan voorgaande jaren was de stem van het
publiek tezamen met het juryoordeel doorslaggevend voor de winnaar van de
Flevius Award. Dat maakte de strijd extra spannend. Om de stemmen van het
publiek voor zich te winnen, zetten de drie genomineerden hun beste beentje
voor tijdens een twee-minuten-pitch. Na een aantal kritische vragen van de jury
stemden de bijna 150 aanwezige ondernemers en betrokkenen uit de sector via
sms-voting op hun favoriet. Veruit de meeste publieksstemmen gingen naar De Nieuwe Wildernis.
Jury sluit zich aan bij publieksstemming
De jury
bestond uit Jan-Nico Appelman, Peter Hoorneman - voormalig general manager van
Center Parcs - en Margreet Toonen - coördinator afstudeerrichting NHTV Leisure
Design Lab. Ook zij kwamen na kort maar intensief beraad tot het oordeel dat De
Nieuwe Wildernis zich het meest overtuigend heeft gepresenteerd.
Ambitie: een innovatieve en duurzame vrijetijdsindustrie
Appelman: "Het versterken van onze toeristische
voorzieningen is belangrijk voor de Flevolandse economie. Onze ambitie is een
innovatieve en duurzame vrijetijdsindustrie. Daarmee zetten we Flevoland op de
kaart. Met deze prijs willen we onze waardering voor ondernemers in deze sector
tot uitdrukking brengen.” De Flevius Award wordt uitgereikt tijdens de Flevius
Parade waarbij ontmoeting, motivatie en kennisuitwisseling centraal staat.