Publiciteitscampagne erkende Veluwse streekproducten
Het Veluws Bureau voor Toerisme, de Stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) en Van de Mheen FoodServices zetten samen erkende Veluwse streekproducten op de (menu)kaart.
De 3 partijen bekrachtigen hun samenwerking op dinsdag 26 november, tijdens een bijeenkomst op landgoed Schovenhorst in Putten. Groothandel Van de Mheen Foodservices zorgt voor de distributie, SPN voor de certificering en het Veluws Bureau voor Toerisme voor extra promotie.
Keurmerk ‘Erkend Veluws Streekproduct’
In 2012 ontwikkelde het Veluws Bureau voor Toerisme samen met de Stichting
Streekeigen Producten Nederland het keurmerk ‘Erkend Veluws Streekproduct’. Dit
landelijk erkende streekkeurmerk garandeert de consument dat het betreffende
product is gemaakt op de Veluwe, van Veluwse ingrediënten en dat de herkomst
bekend en gegarandeerd is. De producenten die het keurmerk mogen gebruiken,
hebben alle uitgangspunten onderschreven en zijn gehouden aan het naleven
daarvan.
Ook in horeca meer streekproducten
Ook in de horeca wordt steeds vaker gebruik
gemaakt van producten uit eigen streek. Met tv-zenders als 24Kitchen en
programma’s als Masterchef en Keuringsdienst van Waarde is de belangstelling
voor lokale producten sterk toegenomen. Vaak genoeg is de wil er wel, maar
ontbreekt de tijd om ‘de boer op te gaan’. Van de Mheen Foodservices, SPN en
het Veluws Bureau voor Toerisme gaan daarom hun krachten bundelen.
Veluwe als culinaire bestemming
Door de samenwerking wordt het voor chef-koks een stuk gemakkelijker om
streekproducten te gebruiken. Ook zullen erkende producenten zo meer
afzetkanalen krijgen, zodat ook de consument vaker kan genieten van alles dat
de Veluwe op culinair gebied te bieden heeft. Bovendien wordt getracht het
imago van de Veluwe als culinaire bestemming te versterken.
Verkiezing ‘Beste streekrestaurant van de Veluwe’
Naast een grote publiciteitscampagne zullen Van de Mheen Foodservices, SPN en
het VBT in 2014 gezamenlijk een verkiezing organiseren voor het ‘Beste
streekrestaurant van de Veluwe’. Horecabedrijven, variërend van
fastfoodrestaurants tot culinaire brasserie, kunnen hierbij meedingen als ze
bij de bereiding van hun gerechten erkende streekproducten gebruiken.
Keurmerk goed voor reputatie
Daarnaast mogen de horecabedrijven het bijbehorende logo gebruiken. "Het
keurmerk is voor horecabedrijven een mooi PR-instrument”, aldus Dagmar Kroezen
van het Veluws Bureau voor Toerisme. "Je laat daarmee zien dat je lokaal
betrokken bent. Ook staat het voor eerlijke en kwalitatief hoogwaardige
producten. Dat komt je reputatie zeker ten goede.”
Direct contact tussen producent en afnemer
Door de samenwerking met groothandel Van de Mheen
Foodservices in Harderwijk is de keten van product naar consument compleet.
Aalt van de Mheen: "Wij voelen ons als Harderwijks bedrijf zeer verbonden met
de Veluwe en wilden dat graag meer tot uiting brengen in ons assortiment. Door
ook streekproducten aan de bestellijst toe te voegen, komen we tegemoet aan een
toenemende vraag naar streekproducten vanuit de horeca. Voor chefkoks is er
niets mooiers dan te werken met producten uit eigen streek. De producenten
houden bovendien zelf het contact met de afnemers. Bestellen gebeurt gewoon bij
hen zelf. Wij zorgen voor de distributie daarvan. Een goede en persoonlijke relatie
staat bij ons voorop."