Geplaatst op: 26-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoeveelheid vrije tijd voor Nederlanders blijft gelijk

Hoeveelheid vrije tijd voor Nederlanders blijft gelijk
Nederlanders vanaf 12 jaar besteden in 2011 gemiddeld 41,2 uur per week aan (de optelsom van) betaald werk, onderwijs, huishouden en zorgtaken, samen verplichtingen genoemd. In 2006 was dat nog ruim anderhalf uur meer per week. Wel blijkt dat Nederlanders in 2011 gemiddeld wat langer slapen dan enkele jaren geleden. De beschikbare tijd voor recreatie en maatschappelijk participatie (zoals vrijwilligerswerk) is vrijwel gelijk gebleven.

Minder tijd voor verplichte taken
Dit zijn enkele bevindingen uit het rapport ‘Met het oog op de tijd, Een blik op de tijdsbesteding van Nederlanders’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat op 26 november 2013 is verschenen. Dat Nederlanders in het totaal minder tijd kwijt zijn aan verplichte taken als betaald werk en het huishouden kwam in de lange reeks van tijdsbestedingsonderzoeken (vanaf 1975) niet eerder voor. De terugloop komt doordat mensen minder tijd aan huishoudelijke taken besteden. Men bezuinigt vooral op routineuze taken als koken, schoonmaken en de was doen. De tijd voor bijvoorbeeld boodschappen doen neemt niet af. De tijd besteed aan betaald werk blijft in dezelfde periode gelijk. Wel blijkt dat Nederlanders in 2011 gemiddeld wat langer slapen dan enkele jaren geleden, en slapen valt onder persoonlijke tijd. Toch is ook dat een breuk met het verleden, want lange tijd nam het tijdsbeslag van betaald werk toe. Het is aannemelijk dat dit komt door de economische crisis.

Hoeveelheid vrije tijd niet afgenomen
Nederlanders van 12 jaar en ouder hebben in een gemiddelde week 47,8 uur vrije tijd. Eerder daalde de vrije tijd als gevolg van een toename van het tijdsbeslag van verplichtingen. In de periode 2000-2005 stagneerde die daling al en tussen 2006 en 2011 is van daling van de hoeveelheid vrije tijd geen sprake. Alleen mensen met een voltijdbaan zien hun aantal vrije uren met bijna 2 uur per week teruglopen. Voor anderen blijft de hoeveelheid vrije tijd gelijk of neemt wat toe. Binnen de vrije tijd neemt de tijd voor mediagebruik toe en de tijd voor sociale contacten neemt (verder) af. Ook reizen Nederlanders in 2011 wat minder in hun vrije tijd, in het bijzonder met de auto.



Recreatie en maatschappelijke participatie: verschuivingen onder de oppervlakte
De tijd voor sociale contacten, zoals telefoneren en op visite gaan, is verder afgenomen de laatste jaren. Het onderhouden van online sociale contacten is als enige vorm wel in bescheiden mate toegenomen. Tegelijk gaat er wat meer tijd naar feestjes thuis en het eten met vrienden. Dat is tot uitgaan gerekend. Er deden zich weinig veranderingen voor in de tijd die gaat naar uitstapjes, maar men besteedt wel wat minder tijd aan hobby’s en spelletjes in de vrije tijd. Binnen het eropuit gaan zijn de feestjes en etentjes bij mensen thuis populairder geworden dan het eten in restaurants, al is ook daar sprake van een zeer bescheiden toename.In het totaal gaat het om een toename van 1,7 uur naar 2,7 uur per week. Met uitstapjes,waaronder wandelen, fietsen en bezoek aan pretparken of dierentuinen vallen, is gemiddeld1,8 uur per week gemoeid en met bezoek aan cultuur, zoals musea, bioscoop of theater, een half uur per week. De gemiddelde Nederlander sport in 2011 iets langer dan in 2006. In totaal gaat het om1,7 uur per week in 2011.

Minder onderweg voor de vrije tijd
Nederlanders zijn voor hun dagelijkse activiteiten gemiddeld 9 uur per week onderweg. In 2011 zijn ze iets langer onderweg in het kader van woon-werkverkeer en wat minder lang in de vrije tijd. Vooral de auto laat men iets vaker staan.

Meer internet en televisie, minder gedrukte media

Nederlanders besteden het grootste deel van hun vrije tijd aan mediagebruik. Het mediatijdsbudget bedroeg decennia lang rond de 19 uur per persoon per week. In de periode tussen 2006 en 2011 is dit toegenomen tot gemiddeld bijna 21 uur per week. Niet onverwacht neemt het internet- en computergebruik in de vrije tijd toe van gemiddeld 2,8 uur naar 4 uur per week. Tieners en jongeren zijn nog altijd langer dan gemiddeld op internet te vinden, maar onderen ouderen neemt de tijd die zij hieraan besteden relatief snel toe.Opvallend is dat ook de televisiekijktijd, na een aanvankelijke daling enkele jaren geleden, tussen 2006 en 2011 toenam van 12,7 uur naar 14 uur per week. De tijd besteed aan het lezen van kranten, tijdschriften en boeken neemt verder af van 3,9 uur naar 2,5 uur per week.
Link: http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2013/Met_het_oog_op_de_tijd
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: tijdbesteding, vrijetijdsbesteding

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...