Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Gevoed door een groeiende middenklasse en toenemende koopkracht, ontplooit de reismarkt in Rusland zich als nooit tevoren. Dit blijkt uit de op 26 november gepubliceerde Russian International Travel Monitor (RITM) van Hotels.com. Wereldwijd signaleerde bijna de helft van de hoteliers (49 procent) een toename in het aantal Russische gasten. Van hen zag 54 procent de boekingscijfers stijgen met 10 procent of meer.

Reactie explosieve groei Russische toeristen
Wereldwijd is Rusland nu de op 1 na snelst groeiende uitgaande reismarkt, nadat de bestedingen van Russen met 32 procent toenamen in 2012 en meer dan verdubbelden sinds 2005. Vorig jaar spendeerden Russen 43 miljard dollar aan buitenlandse reizen. Hiermee is Rusland de op 4 na grootste uitgaande reismarkt ter wereld (World Tourism Organisation, april 2013). De RITM onderzoekt hoe hoteliers deze explosieve groei beantwoorden.

Interessante groeimarkt
In 2012 ondernamen 35,7 miljoen toeristen uit Rusland een reis naar het buitenland, ten opzichte van slechts 7,7 miljoen in 2006 (European Travel Commission: European Tourism 2013 - Trends and Prospects). Het land heeft zich ontwikkeld tot een interessante groeimarkt voor veel bestemmingen. Op jaarbasis zal de uitgaande internationale reismarkt in Rusland tot 2017 naar verwachting met 7,5 procent groeien. Met een inwoneraantal van meer dan 140 miljoen is er nog altijd een enorme onaangeroerde markt voor buitenlandse reizen, welke de vraag naar verschillende soorten vakanties en nieuwe bestemmingen verder zal aanwakkeren en de toerismemarkt wereldwijd zal beïnvloeden.

Toenemende omvang en koopdracht middenklasse
Johan Svanstrom, president van het merk Hotels.com, zegt: "De snelle groei van de Russische uitgaande reismarkt is voor hoteliers een welkome impuls. Russen behoren wereldwijd tot de reizigers die het meest spenderen aan hotelkamers. Een belangrijke motor achter deze groei is de toenemende omvang en koopkracht van de Russische middenklasse. Deze groep bestaat nu uit 104 miljoen inwoners en vertegenwoordigt in 2020 naar verwachting 86 procent van de bevolking, met een gezamenlijke koopkracht van 1,3 biljoen dollar (Nielsen, March 2013).”

53 procent van Russen boekt accommodatie online
De ondervraagde hoteliers bevestigen deze ontwikkeling. 43 procent van hen beaamt dat Russen tegenwoordig meer uitgeven aan hun reizen. Bovendien neemt het zelfvertrouwen en de onafhankelijkheid van Russische reizigers toe, door een betere beheersing van vreemde talen. Meer dan de helft (53 procent) van de Russen boekt al accommodaties online, slechts 32 procent kiest voor een traditioneel reisbureau.

Aanpassingen hoteliers voor prettig verblijf Russen
92 procent van de door Hotels.com ondervraagde hoteliers verwacht dat het aantal reizigers uit Rusland in de komende drie jaar zal toenemen. Velen van hen voeren veranderingen door om Russische gasten een prettig verblijf te bieden. Bijna een derde (32 procent) van de hoteliers biedt al Russische tv-kanalen aan. Meer dan een vijfde (23 procent) heeft Russisch sprekend personeel in dienst en nog eens 12 procent is van plan om dit te gaan doen.

Russiche gerechten en vertalen informatie
20 procent van de hoteliers beschikt over welkomstinformatie vertaald naar het Russisch voor een prettige ontvangst, en 15 procent is van plan dit te bieden. Nog eens 15 procent wil daarnaast ook reis- en toeristeninformatie beschikbaar stellen in het Russisch. Een op de tien hoteliers (11% procent) is van plan om Russische gerechten te gaan serveren.
Hotels.com ondervroeg wereldwijd meer dan 2.500 hoteliers in verschillende sterrenklassen uit 37 landen.

Trefwoorden: onderzoek, Hotels.com, toerisme, Rusland, Russen, hotels,

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...