Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Gevoed door een groeiende middenklasse en toenemende koopkracht, ontplooit de reismarkt in Rusland zich als nooit tevoren. Dit blijkt uit de op 26 november gepubliceerde Russian International Travel Monitor (RITM) van Hotels.com. Wereldwijd signaleerde bijna de helft van de hoteliers (49 procent) een toename in het aantal Russische gasten. Van hen zag 54 procent de boekingscijfers stijgen met 10 procent of meer.

Reactie explosieve groei Russische toeristen
Wereldwijd is Rusland nu de op 1 na snelst groeiende uitgaande reismarkt, nadat de bestedingen van Russen met 32 procent toenamen in 2012 en meer dan verdubbelden sinds 2005. Vorig jaar spendeerden Russen 43 miljard dollar aan buitenlandse reizen. Hiermee is Rusland de op 4 na grootste uitgaande reismarkt ter wereld (World Tourism Organisation, april 2013). De RITM onderzoekt hoe hoteliers deze explosieve groei beantwoorden.

Interessante groeimarkt
In 2012 ondernamen 35,7 miljoen toeristen uit Rusland een reis naar het buitenland, ten opzichte van slechts 7,7 miljoen in 2006 (European Travel Commission: European Tourism 2013 - Trends and Prospects). Het land heeft zich ontwikkeld tot een interessante groeimarkt voor veel bestemmingen. Op jaarbasis zal de uitgaande internationale reismarkt in Rusland tot 2017 naar verwachting met 7,5 procent groeien. Met een inwoneraantal van meer dan 140 miljoen is er nog altijd een enorme onaangeroerde markt voor buitenlandse reizen, welke de vraag naar verschillende soorten vakanties en nieuwe bestemmingen verder zal aanwakkeren en de toerismemarkt wereldwijd zal beïnvloeden.

Toenemende omvang en koopdracht middenklasse
Johan Svanstrom, president van het merk Hotels.com, zegt: "De snelle groei van de Russische uitgaande reismarkt is voor hoteliers een welkome impuls. Russen behoren wereldwijd tot de reizigers die het meest spenderen aan hotelkamers. Een belangrijke motor achter deze groei is de toenemende omvang en koopkracht van de Russische middenklasse. Deze groep bestaat nu uit 104 miljoen inwoners en vertegenwoordigt in 2020 naar verwachting 86 procent van de bevolking, met een gezamenlijke koopkracht van 1,3 biljoen dollar (Nielsen, March 2013).”

53 procent van Russen boekt accommodatie online
De ondervraagde hoteliers bevestigen deze ontwikkeling. 43 procent van hen beaamt dat Russen tegenwoordig meer uitgeven aan hun reizen. Bovendien neemt het zelfvertrouwen en de onafhankelijkheid van Russische reizigers toe, door een betere beheersing van vreemde talen. Meer dan de helft (53 procent) van de Russen boekt al accommodaties online, slechts 32 procent kiest voor een traditioneel reisbureau.

Aanpassingen hoteliers voor prettig verblijf Russen
92 procent van de door Hotels.com ondervraagde hoteliers verwacht dat het aantal reizigers uit Rusland in de komende drie jaar zal toenemen. Velen van hen voeren veranderingen door om Russische gasten een prettig verblijf te bieden. Bijna een derde (32 procent) van de hoteliers biedt al Russische tv-kanalen aan. Meer dan een vijfde (23 procent) heeft Russisch sprekend personeel in dienst en nog eens 12 procent is van plan om dit te gaan doen.

Russiche gerechten en vertalen informatie
20 procent van de hoteliers beschikt over welkomstinformatie vertaald naar het Russisch voor een prettige ontvangst, en 15 procent is van plan dit te bieden. Nog eens 15 procent wil daarnaast ook reis- en toeristeninformatie beschikbaar stellen in het Russisch. Een op de tien hoteliers (11% procent) is van plan om Russische gerechten te gaan serveren.
Hotels.com ondervroeg wereldwijd meer dan 2.500 hoteliers in verschillende sterrenklassen uit 37 landen.

Trefwoorden: onderzoek, Hotels.com, toerisme, Rusland, Russen, hotels,

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.