Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Hoteliers anticiperen groei Russische markt

Gevoed door een groeiende middenklasse en toenemende koopkracht, ontplooit de reismarkt in Rusland zich als nooit tevoren. Dit blijkt uit de op 26 november gepubliceerde Russian International Travel Monitor (RITM) van Hotels.com. Wereldwijd signaleerde bijna de helft van de hoteliers (49 procent) een toename in het aantal Russische gasten. Van hen zag 54 procent de boekingscijfers stijgen met 10 procent of meer.

Reactie explosieve groei Russische toeristen
Wereldwijd is Rusland nu de op 1 na snelst groeiende uitgaande reismarkt, nadat de bestedingen van Russen met 32 procent toenamen in 2012 en meer dan verdubbelden sinds 2005. Vorig jaar spendeerden Russen 43 miljard dollar aan buitenlandse reizen. Hiermee is Rusland de op 4 na grootste uitgaande reismarkt ter wereld (World Tourism Organisation, april 2013). De RITM onderzoekt hoe hoteliers deze explosieve groei beantwoorden.

Interessante groeimarkt
In 2012 ondernamen 35,7 miljoen toeristen uit Rusland een reis naar het buitenland, ten opzichte van slechts 7,7 miljoen in 2006 (European Travel Commission: European Tourism 2013 - Trends and Prospects). Het land heeft zich ontwikkeld tot een interessante groeimarkt voor veel bestemmingen. Op jaarbasis zal de uitgaande internationale reismarkt in Rusland tot 2017 naar verwachting met 7,5 procent groeien. Met een inwoneraantal van meer dan 140 miljoen is er nog altijd een enorme onaangeroerde markt voor buitenlandse reizen, welke de vraag naar verschillende soorten vakanties en nieuwe bestemmingen verder zal aanwakkeren en de toerismemarkt wereldwijd zal beïnvloeden.

Toenemende omvang en koopdracht middenklasse
Johan Svanstrom, president van het merk Hotels.com, zegt: "De snelle groei van de Russische uitgaande reismarkt is voor hoteliers een welkome impuls. Russen behoren wereldwijd tot de reizigers die het meest spenderen aan hotelkamers. Een belangrijke motor achter deze groei is de toenemende omvang en koopkracht van de Russische middenklasse. Deze groep bestaat nu uit 104 miljoen inwoners en vertegenwoordigt in 2020 naar verwachting 86 procent van de bevolking, met een gezamenlijke koopkracht van 1,3 biljoen dollar (Nielsen, March 2013).”

53 procent van Russen boekt accommodatie online
De ondervraagde hoteliers bevestigen deze ontwikkeling. 43 procent van hen beaamt dat Russen tegenwoordig meer uitgeven aan hun reizen. Bovendien neemt het zelfvertrouwen en de onafhankelijkheid van Russische reizigers toe, door een betere beheersing van vreemde talen. Meer dan de helft (53 procent) van de Russen boekt al accommodaties online, slechts 32 procent kiest voor een traditioneel reisbureau.

Aanpassingen hoteliers voor prettig verblijf Russen
92 procent van de door Hotels.com ondervraagde hoteliers verwacht dat het aantal reizigers uit Rusland in de komende drie jaar zal toenemen. Velen van hen voeren veranderingen door om Russische gasten een prettig verblijf te bieden. Bijna een derde (32 procent) van de hoteliers biedt al Russische tv-kanalen aan. Meer dan een vijfde (23 procent) heeft Russisch sprekend personeel in dienst en nog eens 12 procent is van plan om dit te gaan doen.

Russiche gerechten en vertalen informatie
20 procent van de hoteliers beschikt over welkomstinformatie vertaald naar het Russisch voor een prettige ontvangst, en 15 procent is van plan dit te bieden. Nog eens 15 procent wil daarnaast ook reis- en toeristeninformatie beschikbaar stellen in het Russisch. Een op de tien hoteliers (11% procent) is van plan om Russische gerechten te gaan serveren.
Hotels.com ondervroeg wereldwijd meer dan 2.500 hoteliers in verschillende sterrenklassen uit 37 landen.

Trefwoorden: onderzoek, Hotels.com, toerisme, Rusland, Russen, hotels,

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
04/02/25
Museum Oudheden biedt tweede kaart gratis op Valentijnsdag
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari 2025, voordelig en dubbelgezellig met de prijsactie ‘2 entreekaartjes voor de prijs van 1’.
04/02/25
Exclusief voor leden
Cultureel aanbod onderdeel van arbeidsomstandigheden
Alleo en CultuurWerkt! bundelen krachten en maken populaire cultuur integraal onderdeel van arbeidsv...
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.