Omzet horeca groeit, sterke groei hotelomzet
In het derde kwartaal van 2013 heeft de Nederlandse horeca 1,9 procent meer omzet
behaald dan een jaar eerder. Hoewel de omzet toenam, daalde het volume
met 0,4 procent. De prijzen stegen met 2,3 procent. Dit blijkt uit
cijfers van het CBS.
Sterke omzetgroei hotelsAlle horecabranches, met uitzondering van de cafés, behaalden in het
derde kwartaal meer omzet dan een jaar eerder. Hotels presteerden het
best en realiseerden 6,7 procent meer omzet. Vooral augustus was een
goede maand voor de hotels.
Omzetontwikkeling cafés blijft negatiefDe omzet van cafés daalde voor het zesde achtereenvolgende kwartaal.
De omzetdaling was met 4,7 procent wel minder sterk dan in de voorgaande
twee kwartalen. Het volume daalde met ruim 8 procent, de prijzen stegen
met bijna 4 procent. Consumpties in cafés waren vooral duurder door
btw- en accijnsverhogingen.
Restaurants en cafetaria’s houden positieve trend vastRestaurants en cafetaria’s boekten deze zomer meer omzet dan een jaar
eerder. Restaurants realiseerden met 0,5 procent ook volumegroei
terwijl het volume bij cafetaria’s licht kromp. De prijzen in
restaurants en cafetaria’s stegen gemiddeld met 2 procent. Voor de
eetgelegenheden waren juli en augustus goede maanden terwijl de omzet in
september juist afnam.
Trefwoorden: horeca, omzet, hotels, cafes, restaurants
|
|
10/01/25
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
|
10/01/25
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
|
10/01/25
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
|
10/01/25
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
|
10/01/25
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
|
09/01/25
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
|
08/01/25
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
|
08/01/25
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
|
|
27/01/25
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
|
29/01/25
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
|
06/02/25 t/m 10-02-25
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
11/03/25
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
|
|