Inzicht in vakantiegedrag bij hogere reiskosten
NWO-onderzoeker Sander van Cranenburgh onderzocht hoe vakantiegangers zich aanpassen aan een aanzienlijke stijging van reiskosten en hoe beleidsmakers kunnen anticiperen op de gevolgen daarvan. De hoeveelheid toerisme-gerelateerde mobiliteit – zoals auto-, trein- en vliegverkeer – is namelijk aanzienlijk en neemt al decennia lang sterk toe. Het is echter niet zeker dat deze trend zich voortzet. Als gevolg van bijvoorbeeld het opraken van fossiele brandstoffen of internationaal klimaatbeleid zouden in de toekomst de reiskosten wel eens sterk kunnen toenemen. Van Cranenburgh promoveert op 29 november aan de TUD.
Sterke toename toerisme-gerelateerde mobiliteit
Wereldwijd gaan steeds meer mensen op vakantie. In de afgelopen decennia is de
toerisme-gerelateerde mobiliteitsvraag sterk toegenomen. De reden
hiervan is dat het vervoer naar de vakantiebestemming een onlosmakelijk
onderdeel is van de vakantie. Met deze groei zijn ook de maatschappelijke
effecten van toerisme-gerelateerde mobiliteit aanzienlijk geworden,
bijvoorbeeld in termen van geluidsoverlast en CO2-uitstoot. Bovendien
verwachten velen dat de groei van toerisme-gerelateerde mobiliteit zich de
komende decennia voortzet.
Mogelijke veranderingen kunnen trendbreuk teweeg brengen
Echter, een voortzetting van de huidige trends is
niet het enige toekomstbeeld dat werkelijkheid zou kunnen worden. Het opraken
van fossiele brandstoffen, internationaal klimaatbeleid en vele andere
mogelijke veranderingen zouden een trendbreuk teweeg kunnen brengen in de
groeiende toerisme-gerelateerde mobiliteitsvraag. Een aantal van deze veranderingen
resulteert waarschijnlijk in aanzienlijk hogere reiskosten. Op basis van het onderzoek kunnen beleidsmakers mogelijk het transport- en
toerismebeleid beter afstemmen op de toekomstscenario’s die worden geschetst.
Vakantiekeuze, bestemming, duur en vervoersmiddel verbonden
Tijdens het onderzoek zijn nieuwe modellen ontwikkeld waarmee vakantiekeuzen te
voorspellen zijn. Daarnaast is er een experiment tot stand gekomen om data
te verzamelen voor het kalibreren van de modellen. Uit het onderzoek bleek verder dat
bij de vakantiekeuze de bestemming, de duur van het verblijf, het vervoermiddel
en het type accommodatie niet los van elkaar staan, maar juist verbonden zijn.
De keuze om te kamperen, bijvoorbeeld, staat niet los van het vervoermiddel dat
kampeerders kiezen.
Reiskosten nemen toe, prijsgevoeligheid neemt af
Ook bleek dat de relatieve gevoeligheid van vakantiegangers voor reiskosten
afneemt naarmate de reiskosten hoger zijn. Dat betekent dat vakantiegangers
relatief gevoelig zijn voor een paar tientjes meer of minder bij goedkopere
vakanties en relatief ongevoelig zijn voor een paar tientjes meer of minder bij
duurdere vakanties.
Verschillende aanpassingen bij hogere kosten
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat vakantiegangers op allerlei
verschillende manieren denken te gaan reageren op hogere reiskosten. De meest
genoemde reacties zijn: zoeken naar budgetvakanties, naar minder verre
vakantiebestemmingen gaan, goedkopere accommodaties boeken en minder geld
uitgeven op de bestemming.
Populariteit verschillende reacties vrijwel gelijk
Verrassend hierbij is dat de verschillen in populariteit tussen de
reacties relatief klein zijn: geen enkele reactie is veel vaker genoemd dan de
andere reacties. De reacties van vakantiegangers staan wel in relatie tot
elkaar. Zo worden bijvoorbeeld de reacties ‘goedkopere accommodaties boeken’,
‘minder geld uitgeven op de bestemming’, en ‘minder vaak op vakantie' vaak in
samenhang genoemd.
De inzichten (inhoudelijk en methodologisch) van dit proefschrift kunnen
overheden en de toeristische sector helpen beter te reageren op het moment
dat het scenario van hogere reiskosten realiteit wordt.