Geplaatst op: 28-11-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie& Toerisme december 2013

Rendement merk en service in toerisme: tot 18% extra uitgaven

Gedrag uitgaven kun je beïnvloeden

Rendement merk en service in toerisme: tot 18% extra uitgaven
Erik Braun van de Erasmus Universiteit deed onderzoek naar de relatie tussen bezoek aan de VVV en uitgaven van diezelfde toerist. Verrassende uitkomsten, de waarde van reputatie in de gastvrijheidseconomie is eindelijk in geld uitgedrukt.

Wat is de meerwaarde van de VVV in een stad of streek? Met dat uitgangspunt ging Erik Braun (economische faculteit Erasmus Universiteit) aan de slag. Tijdens het VVV-VNG congres over city- en regiomarketing op 27 november presenteerde hij de belangrijkste uitkomsten. De VVV pakte meteen het nieuws op dat bezoekers van de VVV meer uitgeven in de destinatie. Braun onderzocht meer en laat het samenspel tussen gedrag en reputatie zien.

"Doe meer onderzoek”
Braun vroeg de aanwezige citymarketeers: "Doe meer onderzoek om te voorkomen dat er alleen gekeken wordt naar de slogans in de media en de discussie over wel of niet de investering in city marketing. Het gaat om het beïnvloeden van keuzes. Ga ik wel of niet naar Rotterdam, Amsterdam of Zutphen. Het aantal opties dat mensen in het selectieproces meenemen is vaak niet groot. Je moet tussen de oren komen en duidelijk maken wat je daar dan kunt doen. Je moet weten wat mensen beweegt. De keuzeprocessen veranderen op dit moment. Perceptie, emotie, ervaringen, product en belevingen beïnvloeden de keuze. De kennis over gedrag gaat snel vooruit. We weten best veel maar we weten niet de causaliteit. Nog niet.”

Locatie is multimedia communicatie
Braun geeft mee dat een plek op allerlei manieren communiceert. Gastheerschap is ook een factor in het beslissingsproces. Deze speelt een grote rol en dat laat dit vernieuwende onderzoek voor de toeristische sector zien.

"We deden onderzoek in welke mate activiteiten van de VVV en het merk VVV invloed uitoefenen op de bestedingen. 6.000 mensen zijn benaderd maar alleen echt mensen voor dagje uit of vakantie zijn uiteindelijk in het onderzoek opgenomen. Hiermee hielden we 2.000 respondenten over. Het bleek dat inkomen een belangrijke factor is voor bestedingen in de locatie. Dit onderzoek is representatief voor de Nederlandse dagbezoeker en vakantieganger. De gemiddelde leeftijd van onze respondenten bleek 48,2 jaar. Hij of zij was met 2,8 reisgenoten op stap en geeft een rapportcijfer 7,9 voor zijn vakantie of dagje uit. Een hoge waardering, Nederland doet het goed als bestemming.”

Bijna 50 euro per dag
Deze bezoeker geeft per dag gemiddeld 49,08 euro uit. De twee grootste kostenposten zijn kosten voor het verblijf en bijna 20 euro aan winkelen. Ook in dit onderzoek bleek het grote belang van winkelen tijdens vakantie of een dagje uit van de Nederlander.

VVV wekt vertrouwen
In het onderzoek werd gevraagd naar het bezoek van de VVV. In een heel jaar bezocht 57% van de 2.000 respondenten een VVV. Braun: "De vestiging wordt makkelijker gevonden dan de VVV website. Dat zegt misschien ook wat over de ontwikkeling op digitaal gebied. Duidelijk is dat de vestiging belangrijk is.”

8 euro of 30 cent extra
De VVV wordt vertrouwd, 86% gaf een rapportcijfer 7 voor de VVV in het algemeen. Ongeveer 2/3 bracht tijdens zijn verblijf een bezoek aan een vestiging en 1/3 niet. "Gevraagd werd of er invloed was vanuit de VVV-vestiging of de VVV-site op het gedrag? Er is geen effect gevonden op de tevredenheid van de beleefde vakantie maar wél een effect op de bestedingen tijdens de vakantie of het dagje uit. Effect na een bezoek van een VVV-vestiging: 5,26 euro extra besteding. Bij de website was het effect een plus van 2,61 euro. Met een economisch model zijn deze cijfers doorgerekend. Er zijn duidelijke verschillen in het onderzoek. Wie hoog scoort in vertrouwen van de VVV geeft zelfs 8 euro meer uit. Wie bij VVV een laag vertrouwen heeft, geeft maar 30 cent extra uit.”

5,26 euro en 8 euro ten opzichte van de gemiddelde uitgave van 49,08 euro betekent een extra rendement van iets meer dan 10% en 16%.

Cultuurliefhebbers geven nóg meer uit
Erik Braun: "Mensen die voor cultuur en historie kwamen hebben een nog hoger effect en kwamen op 9 euro meer uit (+18,3%).” Braun onderstreept dat goed advies een driver is voor meer bestedingen. "Als de gast goede keuzes kan maken door goed contact met en vertrouwen in de VVV is de uitgave significant hoger. Mits ze maar heel goed geholpen zijn.”

Over verschillen in uitgaven tussen plekken met wel of geen VVV kon Braun geen wetenschappelijke uitspraak over doen. Hij liet zich wel verleiden om toch een antwoord te geven. "Ik heb er wel een beeld van, ik zie niet direct een verschil tussen plaatsen met en zonder een VVV.”

Forse verschillen door gezinssituatie
Congresgangers lieten kritisch weten of de verwachte vergrijzing in het VVV-publiek een rol in het onderzoek speelde. Braun ontkende dit, met 25 controlevariabelen is invloed van leeftijd uitgesloten. "Leeftijd is als variabele opgenomen in het model. Alle leeftijden zijn opgenomen in het onderzoek. Leeftijd heeft een effect, hoe ouder hoe meer de toeristen en dagjesmensen uitgaven. Gezinnen met kinderen geven significant minder uit. Bij die gezinssituaties worden hele andere keuzes gemaakt. Het lijkt iets je hoger in leeftijd dan het gemiddelde in Nederland. Het bestedingseffect in dit onderzoek kun je niet toerekenen aan leeftijd.”

Reputatie hoog uitgaven hoog
Braun benadrukt de rol van reputatie in het uitgavengedrag voor de vrijetijdssector. "Het merkeffect heeft wel degelijk invloed, het is een soort reputatie-effect. Het model in dit onderzoek is een samenspel. Als het vertrouwen hoog is, wordt de uitgave hoger.”

De verkorte versie van dit artikel staat in Recreatie & Toerisme december 2013.

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
Museum Batavialand krijgt nationale allure
Museum Batavialand wordt de komende jaren ingrijpend vernieuwd. Provinciale Staten van Flevoland hebben ingestemd met de plannen om het museumcomplex en de presentaties voor 25 miljoen euro te moderniseren. Zowel de provincie Flevoland, gemeente Lelystad als fondsen en sponsoren dragen daaraan bij.
26/02/25
Exclusief voor leden
Frankwin van Beers wordt directeur-bestuurder van Koninklijke Defensiemusea
De Raad van Toezicht van de Koninklijke Defensiemusea (SKD) heeft Frankwin van Beers per 1 maart 2025 benoemd als Algemeen directeur-bestuurder. Hij volgt interim-bestuurder Marita Schreur op. Van Beers brengt veel ervaring vanuit diverse leisurefuncties mee.
23/02/25
Plan voor groene verbinding Van Abbemuseum met de stad
Met de snelle groei van toerisme en nieuwe inwoners staat Eindhoven voor de uitdaging om aantrekkelijk, duurzaam en groen te blijven. Het Van Abbemuseum wil hieraan bijdragen door de buitenruimte rondom het museum om te vormen tot een groene plek waar bewoners en cultuur samenkomen, en zo de verbinding met de stad te versterken.
20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
19/02/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs en Centraal Museum versterken positie Utrecht voor bijeenkomsten
Twee bekende iconen van de stad Utrecht, het Centraal Museum Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs, slaan de handen ineen om Utrecht te positioneren voor congressen en tentoonstellingen.
19/02/25
Leiden Collection in jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van de verjaardag van Amsterdam - 750 jaar - laat H’ART Museum in een nieuwe tentoonstelling diverse facetten van het dagelijks stadsleven zien in de 17de eeuw.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...