Ook bij Ryanair mogelijkheid reserveren stoel
Ryanair maakte op woensdag 5 december bekend dat zij vanaf 1 februari 2014 op alle vluchten de mogelijkheid tot het reserveren van stoelen gaat aanbieden. Deze mogelijkheid krijgen passagiers bij het boeken via de website van de luchtvaartmaatschappij.
Stoel reserveren tegen betaling
Reizigers die met Ryanair vliegen kunnen hun voorkeur voor een zitplaats
tijdens het boekingsproces doorgeven (via ‘Beheer boekingen’) of tijdens het
online inchecken. Deze service is niet geheel gratis. Bij het reserveren van
een ‘premium seat’ betaald de reiziger een fee van 10 euro. Bij het reserveren
van een standard seat is dit 5 euro. Bij de premium seats krijgt de reiziger
automatisch voorrang bij het boarden van de vlucht. Bij de standard seats kan
deze service voor 2 euro extra worden aangevraagd.
Reserveermogelijkheid bij inchecken 8 dagen of meer voor vlucht
Reizigers die niet van de service gebruik wensen te maken kunnen binnen een
periode van 7 dagen tot 2 uren voor de vlucht inchecken. Op die manier krijgen
zij een stoel aangewezen door de luchtvaartmaatschappij zelf. Bij het inchecken
voor deze periode is deze service niet beschikbaar. Mensen die dus 8 dagen of
meer voor de vluchtdatum inchecken zijn genoodzaakt een zitplaats te kiezen en
de fee hiervoor te betalen.
Gratis standard seat uitkiezen
Het kan voorkomen dat klanten van Ryanair al een vlucht hebben geboekt die na 1
februari 2014 vertrekt. In het geval dat zij daar voorrang bij het boarden bij
hebben aangeschaft, mogen zij gratis een zitplaats in een standard seat
uitkiezen wanneer zij online inchecken.
Ryanair luistert naar klanten
Robin Kiely van Ryanair zei in een reactie dat Ryanair naar haar klanten
luistert en reageert op hun feedback. Deze feedback heeft er volgens Kiely toe
geleidt dat Ryanair haar service heeft verbeterd en nu ook het reserveren van
stoelen aanbiedt. In de toekomst komen hier nog een aantal services bij. Zo zal Ryanair aan het
einde van december de ‘Mijn Ryanair’ klanten registratieservice introduceren.
Hiermee kunnen klanten hun persoonlijke details opslaan om zo nog sneller te
kunnen boeken.