Geplaatst op: 09-12-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Reisbureaus raden vaak te dure verzekering aan

Reisbureaus raden vaak te dure verzekering aan

De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar reis- en annuleringsverzekeringen die via een reisbureau worden afgesloten. Uit dit onderzoek blijkt dat reisbureaus vaak een verzekering aanraden met meer dekking dan in werkelijkheid nodig is. Hierdoor betaalt de klant in veel gevallen meer dan eigenlijk nodig is.


In opdracht van de Consumentenbond ging een aantal mysteryshoppers langs 100 reisbureaus. Daar boekten zij een zevendaagse reis naar Tunesië of een tiendaagse wintersportvakantie naar Oostenrijk. Bij het merendeel van de bezoeken (ongeveer driekwart) raadde de reisbureaus een reis- en annuleringsverzekering aan die relatief duur was.


De mysteryshoppers kregen bij het boeken van de reis naar Oostenrijk in sommige gevallen het advies om een verzekering af te sluiten ter waarde van 165 euro. Een kortlopende reisverzekering bij een alternatieve verzekeringsmaatschappij zou 81 euro hebben gekost. De dekking van deze goedkopere reisverzekering zou ook al voldoende zijn geweest.


In de helft van de gevallen werd bij het boeken van de reis naar Tunesië geadviseerd om een extra module af te sluiten terwijl de standaarddekking van de verzekering voldoende is. In dit geval was dat de module ‘gevaarlijke sporten’ in verband met duikplannen tijdens de reis. De klant zou zich oververzekeren en dus meer betalen dan nodig is.


Het afsluiten van een reisverzekering is mogelijk tot 1 dag voor de reis en hoeft niet via het reisbureau gedaan te worden. Een annuleringsverzekering moet binnen 7 tot 14 dagen na het boeken afgesloten worden. Het uiteindelijke advies van de Consumentenbond is dan ook om verzekeraars met elkaar te vergelijken en hier voldoende tijd voor te nemen.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: Consumentenbond, reisverzekering, annuleringsverzekering, reisbureau, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.

||| Agenda |||

24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...