Geplaatst op: 09-12-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Reisbureaus raden vaak te dure verzekering aan

Reisbureaus raden vaak te dure verzekering aan

De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar reis- en annuleringsverzekeringen die via een reisbureau worden afgesloten. Uit dit onderzoek blijkt dat reisbureaus vaak een verzekering aanraden met meer dekking dan in werkelijkheid nodig is. Hierdoor betaalt de klant in veel gevallen meer dan eigenlijk nodig is.


In opdracht van de Consumentenbond ging een aantal mysteryshoppers langs 100 reisbureaus. Daar boekten zij een zevendaagse reis naar Tunesië of een tiendaagse wintersportvakantie naar Oostenrijk. Bij het merendeel van de bezoeken (ongeveer driekwart) raadde de reisbureaus een reis- en annuleringsverzekering aan die relatief duur was.


De mysteryshoppers kregen bij het boeken van de reis naar Oostenrijk in sommige gevallen het advies om een verzekering af te sluiten ter waarde van 165 euro. Een kortlopende reisverzekering bij een alternatieve verzekeringsmaatschappij zou 81 euro hebben gekost. De dekking van deze goedkopere reisverzekering zou ook al voldoende zijn geweest.


In de helft van de gevallen werd bij het boeken van de reis naar Tunesië geadviseerd om een extra module af te sluiten terwijl de standaarddekking van de verzekering voldoende is. In dit geval was dat de module ‘gevaarlijke sporten’ in verband met duikplannen tijdens de reis. De klant zou zich oververzekeren en dus meer betalen dan nodig is.


Het afsluiten van een reisverzekering is mogelijk tot 1 dag voor de reis en hoeft niet via het reisbureau gedaan te worden. Een annuleringsverzekering moet binnen 7 tot 14 dagen na het boeken afgesloten worden. Het uiteindelijke advies van de Consumentenbond is dan ook om verzekeraars met elkaar te vergelijken en hier voldoende tijd voor te nemen.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: Consumentenbond, reisverzekering, annuleringsverzekering, reisbureau, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.