Geplaatst op: 10-12-2013
Auteur: Marc Gerlings

Merkenindex uit Twitterdata

Merkenindex uit Twitterdata
Hoe is het met je merk? Een merkenindex, afgeleid uit Twitterdata geeft het antwoord.

Op 10 december werd de Coosto Index gelanceerd door social media monitoringbedrijf Coosto. Dit is een publiekelijk toegankelijke merkenindex gebaseerd op het aantal impressies op Twitter. Deze index vergelijkt duizend merken met elkaar en baseert zich op hoe erover wordt gesproken op Twitter in Nederland. De index is openbaar en voor iedereen toegankelijk.

Vertoningen merk
"Impressies zijn het aantal vertoningen van Twitterberichten waarin een bepaalde merknaam wordt genoemd. Het maakt daarvoor niet uit of een consument of het merk zelf de merknaam noemt. We hebben gekozen voor het meten van impressies, omdat het wel degelijk uitmaakt of iemand die over je merk praat 10.000 volgers heeft of 20 volgers", aldus CEO Toine Verheul.

Positief en negatief
De statistieken worden elke dag een geüpdatet, zodat de index actueel blijft. Uniek aan de Coosto Index is dat ook zichtbaar is hoeveel impressies van een merk positief of negatief zijn. Bovendien kunnen ook bedrijven die niet in de Top-1000 merken staan meten hoeveel impressies zij de afgelopen maand hebben gehad op Twitter.

Toine Verheul: "Dat iedereen de statistieken kan raadplegen vind ik persoonlijk de mooiste functionaliteit. Naast de index kan je zelf een merk of een woord intypen en zien hoeveel impressies je krijgt op Twitter en dit meteen vergelijken met je concurrent of een ander woord."

De Coosto Index is te vinden op http://index.coosto.com.
Trefwoorden: Merk, twitter, impressies, social media

CELTH





||| Nieuws |||

23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.