Merkenindex uit Twitterdata
Hoe is
het met je merk? Een merkenindex, afgeleid uit Twitterdata
geeft het antwoord.
Op 10 december werd de Coosto Index gelanceerd door social media monitoringbedrijf Coosto. Dit is een publiekelijk toegankelijke merkenindex gebaseerd op het aantal impressies op Twitter. Deze index vergelijkt duizend merken met elkaar en baseert zich op hoe erover wordt gesproken op Twitter in Nederland. De index is openbaar en voor iedereen toegankelijk.
Vertoningen merk
"Impressies zijn het aantal vertoningen van Twitterberichten waarin een bepaalde merknaam wordt genoemd. Het maakt daarvoor niet uit of een consument of het merk zelf de merknaam noemt. We hebben gekozen voor het meten van impressies, omdat het wel degelijk uitmaakt of iemand die over je merk praat 10.000 volgers heeft of 20 volgers", aldus CEO Toine Verheul.
Positief en negatief
De statistieken worden elke dag een geüpdatet, zodat de index actueel blijft. Uniek aan de Coosto Index is dat ook zichtbaar is hoeveel impressies van een merk positief of negatief zijn. Bovendien kunnen ook bedrijven die niet in de Top-1000 merken staan meten hoeveel impressies zij de afgelopen maand hebben gehad op Twitter.
Toine Verheul: "Dat iedereen de statistieken kan raadplegen vind ik persoonlijk de mooiste functionaliteit. Naast de index kan je zelf een merk of een woord intypen en zien hoeveel impressies je krijgt op Twitter en dit meteen vergelijken met je concurrent of een ander woord."
De Coosto Index is te vinden op http://index.coosto.com.