Geplaatst op: 12-12-2013
Auteur: Marc Gerlings

Gedeputeerde Bert Pauli: Groeisector vrijetijdseconomie ruimte geven

'Brabant Leading in Leisure' in Bosch Provinciehuis trekt 300 leisure specialisten

Gedeputeerde Bert Pauli: Groeisector vrijetijdseconomie ruimte geven
Bert Pauli (links) ontvangt van organisator Femke Arts (Kamer van Koophandel) het groeiboek de vrijetijdseconomie: 1+ 1 = 3 (Foto Studio Piet Pulles).

Meer dan 300 bezoekers trok het symposium Brabant Leading in Leisure. Onderwijs, ondernemers en overheid pakken gezamenlijk de vrijetijdseconomie aan in Brabant.

Dertig procent van de middenstand gaat de komende jaren verdwijnen. Deels komt daarvoor in de plaats nieuwe activiteit in de vrijetijdseconomie, ofwel maakt retail plaats voor recreatie. Verder loopt het platteland leeg door de trek naar de steden. Versteviging van de vrijetijdseconomie op het platteland kan een dam tegen die leegloop opwerpen. Culturele en creatieve specialisten (lees ook: kunstenaars) worden steeds meer zelfstandig ondernemer. Zij kunnen emplooi vinden in de vrijetijdseconomie. En tenslotte: Brabant is al heel goed in die tak van sport, alle reden om de verdere versterking een economische topprioriteit voor de gehele provincie te maken.


"Internationaal werven"
Aldus gedeputeerde Bert Pauli tijdens het symposium 'Brabant Leading in Leisure' in het provinciehuis Den Bosch op de bijzondere datum 11-12-13 rond de klok van 14:15 uur. 'Deze ontwikkelingen krijgen grote invloed', zegt Pauli. 'Wij moeten potentiële groeisectoren als de vrijetijdseconomie dus alle ruimte geven. De bureaucratie moet eraf, zodat regelgeving ondernemers niet meer weerhoudt. We moeten de krachten bundelen, gezamenlijk en internationaal werven voor nieuwe vrijetijdsconsumenten in Brabant.'


Pareltjes verknopen tot één grote topsector

'Daartoe moeten we onze talloze economische, culturele, creatieve en commerciële pareltjes, groot en klein, verknopen, verbinden tot de topsector vol innovatie die onze vrijetijdseconomie kan zijn. Met volstrekt eigenwijze producten en in volstrekt eigenwijze samenwerkingsprocessen.' Pauli verzekerde zijn gehoor van zo'n 300 ondernemers, onderwijsspecialisten en overheidsdienaren ervan dat deze maatschappelijke vernieuwing via de vrijetijdseconomie onomkeerbaar is.

'U zult de vrijetijdseconomie als diep gewortelde sector met groot groeipotentieel het komende jaar overal in Brabant tegenkomen. Ik zeg u: doe mee, doe mee, en nog een keer: doe mee! Dit is een enorme kans.' Het symposium was georganiseerd door de Provincie Noord-Brabant, de Kamer van Koophandel, de Midpoint Leisure Boulevard, TOP-Brabant, de Leisure Academy Brabant en het Vrijetijdshuis.


Spervuur activiteiten

De bezoekers namen deel aan een spervuur van activiteiten: kennis-discussies onder leiding van prof. Hans Mommaas (Tilburg University) en Simon de Wijs van de Leisure Academy Brabant; een reeks van 14 thematische workshops; een netwerk-bedrijfsmarkt met 37 deelnemers en de uitreiking van de drie 'Van A naar Brabant' awards voor een alternatief vervoerssysteem in Midden-Brabant. De dag zat daarmee tjokvol elementen voor nieuwe formules en verbindingen onder het motto 'Leisure-Laboratorium'.

1+1=3 Vrijetijdseconomie
Tijdens de middagpauze vond de overhandiging plaats aan Pauli van het boekje '1+1=3, samenwerken in de vrijetijdseconomie'.


Visit Brabant start gesprektafels

Bart de Boer, oud-directeur van de Efteling en nu kwartiermaker voor de economische innovatieprogramma's 'Visit Brabant | Connect Brabant' nam de gelegenheid te baat om de aanwezige partijen op te roepen tot deelname aan het permanente overleg dat hij wil opzetten. 'Gesprekstafels in de cultuur, het bestuur, van ondernemers, van creatieven, van VMBO tot en met universitaire opleidingen - we moeten nu alle krachten mobiliseren om te oogsten van wat er in potentie al is: de sterkste vrijetijdsprovincie van het land die nog veel sterker worden kan.' De input wordt gebruikt voor een plan van aanpak voor Visit Brabant | Connect Brabant.
Trefwoorden: Brabant, leading in leisure, Connect Brabant, onderwijs, vrijetijdseconomie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.