Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-12-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANVR en ACM boos op Telegraaf

ANVR en ACM boos op Telegraaf
De ANVR en Autoriteit Consument & Markt (ACM) reageren zeer verontwaardigd op de tendentieuze berichtgeving van De Telegraaf als het gaat om transparante reisprijzen in de sector. Autoriteit Consument & Markt constateert in haar persbericht juist dat de transparantie van de prijzen in de reisbranche is verbeterd.


Reisbrancheorganisatie ANVR en ACM herkennen zich totaal niet in de berichtgeving die De Telegraaf naar buiten heeft gebracht.
ANVR heeft zich in goed overleg met ACM ingezet om op korte termijn deze transparante reisprijzen te realiseren. Inmiddels hebben bijna alle ANVR-reisbedrijven hun boekingsproces aangepast en zijn nog enkele reisbedrijven bezig de laatste hand te leggen. De ANVR staat juist achter het standpunt dat regels moeten worden nageleefd en het is de reisbrancheorganisatie dan ook een doorn in het oog dat een aantal buitenlandse aanbieders, die zich ook richten op de Nederlandse vakantiemarkt, niet voldoet aan deze regels.


ANVR: Voorstander van transparante prijzen

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: "Wij zijn juist een grote voorstander van transparante prijzen. En in goed overleg met de ACM ziet de ANVR juist dat praktisch al onze reisbedrijven klaar zijn met de aanpassingen in het boekingsproces”. De berichtgeving die De Telegraaf hanteert, vinden ANVR en ACM pertinent onjuist.


ACM: Veel bedrijven hebben prijzen en boekingsproces aangepast

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: "Veel bedrijven in de reisbranche hebben inmiddels hun prijzen en boekingsproces aangepast en daarmee transparanter gemaakt voor consumenten. Dit is een mooi resultaat. Tegen bedrijven die de regels niet naleven, gaan we handhavend optreden. We beginnen bij de grootste spelers.”


Pas laat in boekingsproces wordt definitieve prijs dudielijk

Niet alle bedrijven in de reisbranche zijn ervan overtuigd dat ze met duidelijke prijzen de consument beter bedienen. ACM ziet nog steeds dat sommige aanbieders pas laat in het boekingsproces kosten toevoegen die onvermijdbaar zijn. Posten als verplichte schoonmaakkosten, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare kosten die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld. ACM zal hiertegen streng optreden, ook omdat dit de transparantie in de branche en de onderlinge concurrentie verstoort.


Achtergrond actie reisprijzen

Begin dit jaar heeft ACM spelregels geformuleerd om transparante prijzen in de reisbranche af te dwingen. Consumenten zien de prijs immers vaak als een van de belangrijkste kenmerken om hun keuze op te baseren. Deze regels zijn:


- de reis moet geboekt kunnen worden voor de geadverteerde prijs

- keuzeopties mogen niet vooraf aangevinkt staan

- onvermijdbare kosten moeten in de basisprijs zitten

- variabele kosten moeten bij de geadverteerde prijs vermeld worden.


Via ConsuWijzer heeft ACM consumenten via de campagne "Reisprijzen: laat je niet inpakken”geïnformeerd en ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermeldden.De afgelopen maanden heeft ACM bedrijven in de reissector gecontroleerd, zoals aanbieders van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets. Vervolgens zijn met individuele aanbieders die de regels niet of onvolledig naleefden afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren. Ook brancheorganisaties ANVR en Recron hebben zich ingezet om de actie van ACM te ondersteunen. De Consumentenbond heeft parallel hieraan actie gevoerd voor duidelijke prijzen bij vakantieparken. Dit alles heeft ertoe geleid dat de reissector heeft toegezegd met ingang van 1 oktober jl. geen gebruik meer te zullen maken van vooraf aangevinkte keuze-elementen. Bovendien vermeldt een groot deel van de aanbieders de bijkomende kosten, zoals reserverings- en boekingskosten, nu duidelijker bij het basistarief.




CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...