Geplaatst op: 12-12-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANVR en ACM boos op Telegraaf

ANVR en ACM boos op Telegraaf
De ANVR en Autoriteit Consument & Markt (ACM) reageren zeer verontwaardigd op de tendentieuze berichtgeving van De Telegraaf als het gaat om transparante reisprijzen in de sector. Autoriteit Consument & Markt constateert in haar persbericht juist dat de transparantie van de prijzen in de reisbranche is verbeterd.


Reisbrancheorganisatie ANVR en ACM herkennen zich totaal niet in de berichtgeving die De Telegraaf naar buiten heeft gebracht.
ANVR heeft zich in goed overleg met ACM ingezet om op korte termijn deze transparante reisprijzen te realiseren. Inmiddels hebben bijna alle ANVR-reisbedrijven hun boekingsproces aangepast en zijn nog enkele reisbedrijven bezig de laatste hand te leggen. De ANVR staat juist achter het standpunt dat regels moeten worden nageleefd en het is de reisbrancheorganisatie dan ook een doorn in het oog dat een aantal buitenlandse aanbieders, die zich ook richten op de Nederlandse vakantiemarkt, niet voldoet aan deze regels.


ANVR: Voorstander van transparante prijzen

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: "Wij zijn juist een grote voorstander van transparante prijzen. En in goed overleg met de ACM ziet de ANVR juist dat praktisch al onze reisbedrijven klaar zijn met de aanpassingen in het boekingsproces”. De berichtgeving die De Telegraaf hanteert, vinden ANVR en ACM pertinent onjuist.


ACM: Veel bedrijven hebben prijzen en boekingsproces aangepast

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: "Veel bedrijven in de reisbranche hebben inmiddels hun prijzen en boekingsproces aangepast en daarmee transparanter gemaakt voor consumenten. Dit is een mooi resultaat. Tegen bedrijven die de regels niet naleven, gaan we handhavend optreden. We beginnen bij de grootste spelers.”


Pas laat in boekingsproces wordt definitieve prijs dudielijk

Niet alle bedrijven in de reisbranche zijn ervan overtuigd dat ze met duidelijke prijzen de consument beter bedienen. ACM ziet nog steeds dat sommige aanbieders pas laat in het boekingsproces kosten toevoegen die onvermijdbaar zijn. Posten als verplichte schoonmaakkosten, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare kosten die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld. ACM zal hiertegen streng optreden, ook omdat dit de transparantie in de branche en de onderlinge concurrentie verstoort.


Achtergrond actie reisprijzen

Begin dit jaar heeft ACM spelregels geformuleerd om transparante prijzen in de reisbranche af te dwingen. Consumenten zien de prijs immers vaak als een van de belangrijkste kenmerken om hun keuze op te baseren. Deze regels zijn:


- de reis moet geboekt kunnen worden voor de geadverteerde prijs

- keuzeopties mogen niet vooraf aangevinkt staan

- onvermijdbare kosten moeten in de basisprijs zitten

- variabele kosten moeten bij de geadverteerde prijs vermeld worden.


Via ConsuWijzer heeft ACM consumenten via de campagne "Reisprijzen: laat je niet inpakken”geïnformeerd en ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermeldden.De afgelopen maanden heeft ACM bedrijven in de reissector gecontroleerd, zoals aanbieders van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets. Vervolgens zijn met individuele aanbieders die de regels niet of onvolledig naleefden afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren. Ook brancheorganisaties ANVR en Recron hebben zich ingezet om de actie van ACM te ondersteunen. De Consumentenbond heeft parallel hieraan actie gevoerd voor duidelijke prijzen bij vakantieparken. Dit alles heeft ertoe geleid dat de reissector heeft toegezegd met ingang van 1 oktober jl. geen gebruik meer te zullen maken van vooraf aangevinkte keuze-elementen. Bovendien vermeldt een groot deel van de aanbieders de bijkomende kosten, zoals reserverings- en boekingskosten, nu duidelijker bij het basistarief.




CELTH





||| Nieuws |||

20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.