Geplaatst op: 12-12-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANVR en ACM boos op Telegraaf

ANVR en ACM boos op Telegraaf
De ANVR en Autoriteit Consument & Markt (ACM) reageren zeer verontwaardigd op de tendentieuze berichtgeving van De Telegraaf als het gaat om transparante reisprijzen in de sector. Autoriteit Consument & Markt constateert in haar persbericht juist dat de transparantie van de prijzen in de reisbranche is verbeterd.


Reisbrancheorganisatie ANVR en ACM herkennen zich totaal niet in de berichtgeving die De Telegraaf naar buiten heeft gebracht.
ANVR heeft zich in goed overleg met ACM ingezet om op korte termijn deze transparante reisprijzen te realiseren. Inmiddels hebben bijna alle ANVR-reisbedrijven hun boekingsproces aangepast en zijn nog enkele reisbedrijven bezig de laatste hand te leggen. De ANVR staat juist achter het standpunt dat regels moeten worden nageleefd en het is de reisbrancheorganisatie dan ook een doorn in het oog dat een aantal buitenlandse aanbieders, die zich ook richten op de Nederlandse vakantiemarkt, niet voldoet aan deze regels.


ANVR: Voorstander van transparante prijzen

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: "Wij zijn juist een grote voorstander van transparante prijzen. En in goed overleg met de ACM ziet de ANVR juist dat praktisch al onze reisbedrijven klaar zijn met de aanpassingen in het boekingsproces”. De berichtgeving die De Telegraaf hanteert, vinden ANVR en ACM pertinent onjuist.


ACM: Veel bedrijven hebben prijzen en boekingsproces aangepast

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: "Veel bedrijven in de reisbranche hebben inmiddels hun prijzen en boekingsproces aangepast en daarmee transparanter gemaakt voor consumenten. Dit is een mooi resultaat. Tegen bedrijven die de regels niet naleven, gaan we handhavend optreden. We beginnen bij de grootste spelers.”


Pas laat in boekingsproces wordt definitieve prijs dudielijk

Niet alle bedrijven in de reisbranche zijn ervan overtuigd dat ze met duidelijke prijzen de consument beter bedienen. ACM ziet nog steeds dat sommige aanbieders pas laat in het boekingsproces kosten toevoegen die onvermijdbaar zijn. Posten als verplichte schoonmaakkosten, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare kosten die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld. ACM zal hiertegen streng optreden, ook omdat dit de transparantie in de branche en de onderlinge concurrentie verstoort.


Achtergrond actie reisprijzen

Begin dit jaar heeft ACM spelregels geformuleerd om transparante prijzen in de reisbranche af te dwingen. Consumenten zien de prijs immers vaak als een van de belangrijkste kenmerken om hun keuze op te baseren. Deze regels zijn:


- de reis moet geboekt kunnen worden voor de geadverteerde prijs

- keuzeopties mogen niet vooraf aangevinkt staan

- onvermijdbare kosten moeten in de basisprijs zitten

- variabele kosten moeten bij de geadverteerde prijs vermeld worden.


Via ConsuWijzer heeft ACM consumenten via de campagne "Reisprijzen: laat je niet inpakken”geïnformeerd en ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermeldden.De afgelopen maanden heeft ACM bedrijven in de reissector gecontroleerd, zoals aanbieders van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets. Vervolgens zijn met individuele aanbieders die de regels niet of onvolledig naleefden afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren. Ook brancheorganisaties ANVR en Recron hebben zich ingezet om de actie van ACM te ondersteunen. De Consumentenbond heeft parallel hieraan actie gevoerd voor duidelijke prijzen bij vakantieparken. Dit alles heeft ertoe geleid dat de reissector heeft toegezegd met ingang van 1 oktober jl. geen gebruik meer te zullen maken van vooraf aangevinkte keuze-elementen. Bovendien vermeldt een groot deel van de aanbieders de bijkomende kosten, zoals reserverings- en boekingskosten, nu duidelijker bij het basistarief.




CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.