Geplaatst op: 09-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-1

Cherry Picker: Vakantie als lifestyle

Vijf vakantietrends voor 2014

Cherry Picker: Vakantie als lifestyle
Het Nederlandse trendwatchingbureau Cherry Picker heeft onlangs haar verwachting voor de vakantie anno 2014 naar buiten gebracht. Volgens vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge moet een vakantie een persoonlijke belevenis zijn die past binnen onze lifestyle en ‘personal branding’. Daarbinnen passen korte vakanties die vaker en last-minute worden geboekt. Verder zullen jongeren steeds meer bepalen waar de familievakantie naartoe gaat, terwijl de grootouders betalen. Vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge zet de top 5 vakantietrends voor 2014 op een rijtje. Hierbij moeten we ons natuurlijk wel realiseren dat de mainstream vakantiegangers gewoon traditioneel drie weken lang de Zuid-Europese costa’s of de Nederlandse campings bevolken. De hier beschreven trends zijn zeker relevant maar beschrijven nu nog maar het topje van de ijsberg. Een ijsberg die natuurlijk op termijn zeker mainstream wordt.


Vakanties zijn onderdeel van de eigen ‘lifestyle’

Vakanties, weekendjes weg of zelfs dagjes uit zijn onderdeel geworden van onze drukke lifestyle waarin we op zoek zijn naar de juiste balans tussen werk en privé. Bovendien is vakantie een onderdeel van ‘personal branding’, want waar je op vakantie gaat, wat je daar doet en met wie, zegt iets over wie je bent. Daarom kiezen mensen eerder voor een serie korte vakanties dan één lange vakantie. Ook gaan we dichter bij huis op vakantie om reiskosten en reistijd te besparen. De jongere generatie bepaalt waar de reis naartoe gaat en de oudere financieel krachtige generatie betaalt de rekening. Vakanties moeten 24 uur per dag, 7 dagen in de week last minute geboekt kunnen worden.


Vakantietrend 1. Multigeneratievakantie: verticaal én horizontaal

Bij multigeneratievakanties draait het om vakanties met de hele familie: kleinkinderen, ouders en grootouders. In 2014 zal deze vakantietrend zich op twee vlakken ontwikkelen. Verticaal gaan we van drie- naar viergeneratievakanties waarbij de overgrootouders, die steeds fitter en ouder worden, de vierde generatie zijn. Ook horizontaal verandert de trend: ook neefjes, nichtjes, ooms en tantes gaan mee op deze familievakantie. En wie zijn de ‘decisionmakers’? De jongere generatie die opgegroeid is met het internet en daardoor goed de weg weet op vakantiewebsites gaat steeds meer bepalen, de oudere financieel krachtige generatie gaat daarentegen betalen.


Vakantietrend 2. Cruisen: zowel op zee als op de rivieren

Het afgelopen jaar heeft de cruise-industrie hard gewerkt aan het ombuigen van het imago van cruisen door zowel korte als lange cruisevakanties aan te bieden die passen bij elke leeftijd en lifestyle. De cruises hebben hun stoffige imago verloren en worden nu ook door jongere generaties omarmd. Was cruisen vroeger iets voor voornamelijk ouderen, in 2014 wordt cruisen de nieuwe drijvende all-inclusive vakantie voor iedereen. 


Vakantietrend 3. Transforcations: digitale detox en ‘expertcation’

Wie in deze drukke tijden op ‘transforcation’ gaat doet dat om te reflecteren, nieuwe plannen te maken of om iets te leren van, óf bij te dragen aan het vakantieadres. De ‘braincation’ is er voor wie geestelijke rust nodig heeft in de vorm van een digitale detox zonder telefoon en internet. Wie tijdens zijn vakantie juist iets wil opsteken gaat op ‘expertcation’. Deze expert-vacations sluiten vaak aan bij persoonlijke passies en draaien om iets leren, bijvoorbeeld over de lokale bevolking, gastronomie, geschiedenis of natuur. Tot slot is er de vakantietrend ‘voluntourism’ voor wie vrijwilligerswerk en vakantie combineert en zo iets bijdraagt aan de plaatselijke cultuur of natuur.


Vakantietrend 4. Social travel: voordelig én ‘local’

Social travel was dé opkomende trend van 2013 en is nog lang niet voorbij. Via bemiddelingswebsites als AirBnB en Wimdu zoeken we naar een voordelige slaapplek waarbij persoonlijke tips van de gastheer of –vrouw hun vakantie uniek en ‘local’ maken. Ook stellen we zelf online via onze eigen social media netwerken of websites met lokale insiderstips een bijzonder vakantieprogramma samen. In 2014 wordt de reiziger tegelijkertijd kritischer door het stellen van hogere eisen aan de kwaliteit van de accommodatie, privacy en de authenticiteit van social travel bij locals thuis.


Vakantietrend 5. De natuur in

Vakantie is een manier om te ontsnappen uit de dagelijkse gedigitaliseerde maatschappij. We kiezen dit jaar nog meer voor lichamelijk én geestelijke gezondheid en trekken ze er steeds vaker op uit in de natuur. Buitensportactiviteiten groeien in populariteit, net als overnachten op natuurlijke plekken in een ‘glamping-accommodatie’. Back to basic in de natuur, maar dan wel met enige vorm van luxe. 


En de ‘staycation‘?

De ‘staycation’, oftewel thuisblijfvakantie, schudde in 2013 het taboe van thuisblijven in korte tijd van zich af. In 2014 wordt ook thuis vakantievieren onderdeel van onze lifestyle. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning en dat kan thuis prima zonder de stress van het reizen.

Link: http://cherrypicker.nl/trendcolumns/trend-update-top-5-vakantietrends-2014/#sthash.MMxjEko2.dpuf
Trefwoorden: trends, toerisme, vakanties, dagrecreatie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...