Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-1

Cherry Picker: Vakantie als lifestyle

Vijf vakantietrends voor 2014

Cherry Picker: Vakantie als lifestyle
Het Nederlandse trendwatchingbureau Cherry Picker heeft onlangs haar verwachting voor de vakantie anno 2014 naar buiten gebracht. Volgens vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge moet een vakantie een persoonlijke belevenis zijn die past binnen onze lifestyle en ‘personal branding’. Daarbinnen passen korte vakanties die vaker en last-minute worden geboekt. Verder zullen jongeren steeds meer bepalen waar de familievakantie naartoe gaat, terwijl de grootouders betalen. Vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge zet de top 5 vakantietrends voor 2014 op een rijtje. Hierbij moeten we ons natuurlijk wel realiseren dat de mainstream vakantiegangers gewoon traditioneel drie weken lang de Zuid-Europese costa’s of de Nederlandse campings bevolken. De hier beschreven trends zijn zeker relevant maar beschrijven nu nog maar het topje van de ijsberg. Een ijsberg die natuurlijk op termijn zeker mainstream wordt.


Vakanties zijn onderdeel van de eigen ‘lifestyle’

Vakanties, weekendjes weg of zelfs dagjes uit zijn onderdeel geworden van onze drukke lifestyle waarin we op zoek zijn naar de juiste balans tussen werk en privé. Bovendien is vakantie een onderdeel van ‘personal branding’, want waar je op vakantie gaat, wat je daar doet en met wie, zegt iets over wie je bent. Daarom kiezen mensen eerder voor een serie korte vakanties dan één lange vakantie. Ook gaan we dichter bij huis op vakantie om reiskosten en reistijd te besparen. De jongere generatie bepaalt waar de reis naartoe gaat en de oudere financieel krachtige generatie betaalt de rekening. Vakanties moeten 24 uur per dag, 7 dagen in de week last minute geboekt kunnen worden.


Vakantietrend 1. Multigeneratievakantie: verticaal én horizontaal

Bij multigeneratievakanties draait het om vakanties met de hele familie: kleinkinderen, ouders en grootouders. In 2014 zal deze vakantietrend zich op twee vlakken ontwikkelen. Verticaal gaan we van drie- naar viergeneratievakanties waarbij de overgrootouders, die steeds fitter en ouder worden, de vierde generatie zijn. Ook horizontaal verandert de trend: ook neefjes, nichtjes, ooms en tantes gaan mee op deze familievakantie. En wie zijn de ‘decisionmakers’? De jongere generatie die opgegroeid is met het internet en daardoor goed de weg weet op vakantiewebsites gaat steeds meer bepalen, de oudere financieel krachtige generatie gaat daarentegen betalen.


Vakantietrend 2. Cruisen: zowel op zee als op de rivieren

Het afgelopen jaar heeft de cruise-industrie hard gewerkt aan het ombuigen van het imago van cruisen door zowel korte als lange cruisevakanties aan te bieden die passen bij elke leeftijd en lifestyle. De cruises hebben hun stoffige imago verloren en worden nu ook door jongere generaties omarmd. Was cruisen vroeger iets voor voornamelijk ouderen, in 2014 wordt cruisen de nieuwe drijvende all-inclusive vakantie voor iedereen. 


Vakantietrend 3. Transforcations: digitale detox en ‘expertcation’

Wie in deze drukke tijden op ‘transforcation’ gaat doet dat om te reflecteren, nieuwe plannen te maken of om iets te leren van, óf bij te dragen aan het vakantieadres. De ‘braincation’ is er voor wie geestelijke rust nodig heeft in de vorm van een digitale detox zonder telefoon en internet. Wie tijdens zijn vakantie juist iets wil opsteken gaat op ‘expertcation’. Deze expert-vacations sluiten vaak aan bij persoonlijke passies en draaien om iets leren, bijvoorbeeld over de lokale bevolking, gastronomie, geschiedenis of natuur. Tot slot is er de vakantietrend ‘voluntourism’ voor wie vrijwilligerswerk en vakantie combineert en zo iets bijdraagt aan de plaatselijke cultuur of natuur.


Vakantietrend 4. Social travel: voordelig én ‘local’

Social travel was dé opkomende trend van 2013 en is nog lang niet voorbij. Via bemiddelingswebsites als AirBnB en Wimdu zoeken we naar een voordelige slaapplek waarbij persoonlijke tips van de gastheer of –vrouw hun vakantie uniek en ‘local’ maken. Ook stellen we zelf online via onze eigen social media netwerken of websites met lokale insiderstips een bijzonder vakantieprogramma samen. In 2014 wordt de reiziger tegelijkertijd kritischer door het stellen van hogere eisen aan de kwaliteit van de accommodatie, privacy en de authenticiteit van social travel bij locals thuis.


Vakantietrend 5. De natuur in

Vakantie is een manier om te ontsnappen uit de dagelijkse gedigitaliseerde maatschappij. We kiezen dit jaar nog meer voor lichamelijk én geestelijke gezondheid en trekken ze er steeds vaker op uit in de natuur. Buitensportactiviteiten groeien in populariteit, net als overnachten op natuurlijke plekken in een ‘glamping-accommodatie’. Back to basic in de natuur, maar dan wel met enige vorm van luxe. 


En de ‘staycation‘?

De ‘staycation’, oftewel thuisblijfvakantie, schudde in 2013 het taboe van thuisblijven in korte tijd van zich af. In 2014 wordt ook thuis vakantievieren onderdeel van onze lifestyle. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning en dat kan thuis prima zonder de stress van het reizen.

Link: http://cherrypicker.nl/trendcolumns/trend-update-top-5-vakantietrends-2014/#sthash.MMxjEko2.dpuf
Trefwoorden: trends, toerisme, vakanties, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...