Cherry Picker: Vakantie als lifestyle
Vijf vakantietrends voor 2014
Vakanties zijn onderdeel van de eigen ‘lifestyle’
Vakanties, weekendjes weg of zelfs dagjes uit zijn onderdeel geworden van onze drukke lifestyle waarin we op zoek zijn naar de juiste balans tussen werk en privé. Bovendien is vakantie een onderdeel van ‘personal branding’, want waar je op vakantie gaat, wat je daar doet en met wie, zegt iets over wie je bent. Daarom kiezen mensen eerder voor een serie korte vakanties dan één lange vakantie. Ook gaan we dichter bij huis op vakantie om reiskosten en reistijd te besparen. De jongere generatie bepaalt waar de reis naartoe gaat en de oudere financieel krachtige generatie betaalt de rekening. Vakanties moeten 24 uur per dag, 7 dagen in de week last minute geboekt kunnen worden.
Vakantietrend 1. Multigeneratievakantie:
verticaal én horizontaal
Bij multigeneratievakanties draait het om vakanties met de hele familie:
kleinkinderen, ouders en grootouders. In 2014 zal deze vakantietrend zich op
twee vlakken ontwikkelen. Verticaal gaan we van drie- naar
viergeneratievakanties waarbij de overgrootouders, die steeds fitter en ouder worden,
de vierde generatie zijn. Ook horizontaal verandert de trend: ook neefjes,
nichtjes, ooms en tantes gaan mee op deze familievakantie. En wie zijn de
‘decisionmakers’? De jongere generatie die opgegroeid is met het internet en
daardoor goed de weg weet op vakantiewebsites gaat steeds meer bepalen, de
oudere financieel krachtige generatie gaat daarentegen betalen.
Vakantietrend 2. Cruisen: zowel op zee als op
de rivieren
Het
afgelopen jaar heeft de cruise-industrie hard gewerkt aan het ombuigen van het
imago van cruisen door zowel korte als lange cruisevakanties aan te bieden die
passen bij elke leeftijd en lifestyle. De cruises hebben hun stoffige imago
verloren en worden nu ook door jongere generaties omarmd. Was cruisen vroeger
iets voor voornamelijk ouderen, in 2014 wordt cruisen de nieuwe drijvende
all-inclusive vakantie voor iedereen.
Vakantietrend 3.
Transforcations: digitale detox en ‘expertcation’
Wie in deze drukke tijden op ‘transforcation’ gaat doet dat om te
reflecteren, nieuwe plannen te maken of om iets te leren van, óf bij te dragen
aan het vakantieadres. De ‘braincation’ is er voor wie geestelijke rust nodig
heeft in de vorm van een digitale detox zonder telefoon en internet. Wie
tijdens zijn vakantie juist iets wil opsteken gaat op ‘expertcation’. Deze
expert-vacations sluiten vaak aan bij persoonlijke passies en draaien om iets
leren, bijvoorbeeld over de lokale bevolking, gastronomie, geschiedenis of
natuur. Tot slot is er de vakantietrend ‘voluntourism’ voor wie
vrijwilligerswerk en vakantie combineert en zo iets bijdraagt aan de
plaatselijke cultuur of natuur.
Vakantietrend 4. Social travel: voordelig én
‘local’
Social travel was dé opkomende trend van 2013 en is nog lang niet voorbij. Via bemiddelingswebsites als
AirBnB en Wimdu zoeken we naar een voordelige slaapplek waarbij persoonlijke
tips van de gastheer of –vrouw hun vakantie uniek en ‘local’ maken. Ook stellen
we zelf online via onze eigen social media netwerken of websites met lokale
insiderstips een bijzonder vakantieprogramma samen. In 2014 wordt de reiziger
tegelijkertijd kritischer door het stellen van hogere eisen aan de kwaliteit
van de accommodatie, privacy en de authenticiteit van social travel bij locals
thuis.
Vakantietrend 5. De natuur in
Vakantie is een manier om te ontsnappen uit de dagelijkse gedigitaliseerde
maatschappij. We kiezen dit jaar nog meer voor lichamelijk én geestelijke
gezondheid en trekken ze er steeds vaker op uit in de natuur. Buitensportactiviteiten
groeien in populariteit, net als overnachten op natuurlijke plekken in een
‘glamping-accommodatie’. Back to basic in de natuur, maar dan wel met enige
vorm van luxe.
En de ‘staycation‘?
De ‘staycation’, oftewel thuisblijfvakantie, schudde in 2013 het taboe van
thuisblijven in korte tijd van zich af. In 2014 wordt ook thuis vakantievieren
onderdeel van onze lifestyle. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning en
dat kan thuis prima zonder de stress van het reizen.