Geplaatst op: 09-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-1

Cherry Picker: Vakantie als lifestyle

Vijf vakantietrends voor 2014

Cherry Picker: Vakantie als lifestyle
Het Nederlandse trendwatchingbureau Cherry Picker heeft onlangs haar verwachting voor de vakantie anno 2014 naar buiten gebracht. Volgens vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge moet een vakantie een persoonlijke belevenis zijn die past binnen onze lifestyle en ‘personal branding’. Daarbinnen passen korte vakanties die vaker en last-minute worden geboekt. Verder zullen jongeren steeds meer bepalen waar de familievakantie naartoe gaat, terwijl de grootouders betalen. Vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge zet de top 5 vakantietrends voor 2014 op een rijtje. Hierbij moeten we ons natuurlijk wel realiseren dat de mainstream vakantiegangers gewoon traditioneel drie weken lang de Zuid-Europese costa’s of de Nederlandse campings bevolken. De hier beschreven trends zijn zeker relevant maar beschrijven nu nog maar het topje van de ijsberg. Een ijsberg die natuurlijk op termijn zeker mainstream wordt.


Vakanties zijn onderdeel van de eigen ‘lifestyle’

Vakanties, weekendjes weg of zelfs dagjes uit zijn onderdeel geworden van onze drukke lifestyle waarin we op zoek zijn naar de juiste balans tussen werk en privé. Bovendien is vakantie een onderdeel van ‘personal branding’, want waar je op vakantie gaat, wat je daar doet en met wie, zegt iets over wie je bent. Daarom kiezen mensen eerder voor een serie korte vakanties dan één lange vakantie. Ook gaan we dichter bij huis op vakantie om reiskosten en reistijd te besparen. De jongere generatie bepaalt waar de reis naartoe gaat en de oudere financieel krachtige generatie betaalt de rekening. Vakanties moeten 24 uur per dag, 7 dagen in de week last minute geboekt kunnen worden.


Vakantietrend 1. Multigeneratievakantie: verticaal én horizontaal

Bij multigeneratievakanties draait het om vakanties met de hele familie: kleinkinderen, ouders en grootouders. In 2014 zal deze vakantietrend zich op twee vlakken ontwikkelen. Verticaal gaan we van drie- naar viergeneratievakanties waarbij de overgrootouders, die steeds fitter en ouder worden, de vierde generatie zijn. Ook horizontaal verandert de trend: ook neefjes, nichtjes, ooms en tantes gaan mee op deze familievakantie. En wie zijn de ‘decisionmakers’? De jongere generatie die opgegroeid is met het internet en daardoor goed de weg weet op vakantiewebsites gaat steeds meer bepalen, de oudere financieel krachtige generatie gaat daarentegen betalen.


Vakantietrend 2. Cruisen: zowel op zee als op de rivieren

Het afgelopen jaar heeft de cruise-industrie hard gewerkt aan het ombuigen van het imago van cruisen door zowel korte als lange cruisevakanties aan te bieden die passen bij elke leeftijd en lifestyle. De cruises hebben hun stoffige imago verloren en worden nu ook door jongere generaties omarmd. Was cruisen vroeger iets voor voornamelijk ouderen, in 2014 wordt cruisen de nieuwe drijvende all-inclusive vakantie voor iedereen. 


Vakantietrend 3. Transforcations: digitale detox en ‘expertcation’

Wie in deze drukke tijden op ‘transforcation’ gaat doet dat om te reflecteren, nieuwe plannen te maken of om iets te leren van, óf bij te dragen aan het vakantieadres. De ‘braincation’ is er voor wie geestelijke rust nodig heeft in de vorm van een digitale detox zonder telefoon en internet. Wie tijdens zijn vakantie juist iets wil opsteken gaat op ‘expertcation’. Deze expert-vacations sluiten vaak aan bij persoonlijke passies en draaien om iets leren, bijvoorbeeld over de lokale bevolking, gastronomie, geschiedenis of natuur. Tot slot is er de vakantietrend ‘voluntourism’ voor wie vrijwilligerswerk en vakantie combineert en zo iets bijdraagt aan de plaatselijke cultuur of natuur.


Vakantietrend 4. Social travel: voordelig én ‘local’

Social travel was dé opkomende trend van 2013 en is nog lang niet voorbij. Via bemiddelingswebsites als AirBnB en Wimdu zoeken we naar een voordelige slaapplek waarbij persoonlijke tips van de gastheer of –vrouw hun vakantie uniek en ‘local’ maken. Ook stellen we zelf online via onze eigen social media netwerken of websites met lokale insiderstips een bijzonder vakantieprogramma samen. In 2014 wordt de reiziger tegelijkertijd kritischer door het stellen van hogere eisen aan de kwaliteit van de accommodatie, privacy en de authenticiteit van social travel bij locals thuis.


Vakantietrend 5. De natuur in

Vakantie is een manier om te ontsnappen uit de dagelijkse gedigitaliseerde maatschappij. We kiezen dit jaar nog meer voor lichamelijk én geestelijke gezondheid en trekken ze er steeds vaker op uit in de natuur. Buitensportactiviteiten groeien in populariteit, net als overnachten op natuurlijke plekken in een ‘glamping-accommodatie’. Back to basic in de natuur, maar dan wel met enige vorm van luxe. 


En de ‘staycation‘?

De ‘staycation’, oftewel thuisblijfvakantie, schudde in 2013 het taboe van thuisblijven in korte tijd van zich af. In 2014 wordt ook thuis vakantievieren onderdeel van onze lifestyle. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning en dat kan thuis prima zonder de stress van het reizen.

Link: http://cherrypicker.nl/trendcolumns/trend-update-top-5-vakantietrends-2014/#sthash.MMxjEko2.dpuf
Trefwoorden: trends, toerisme, vakanties, dagrecreatie

CELTH





||| Nieuws |||

21/02/25
Exclusief voor leden
Plaatsing duiker herstelt wandelroute Groene Hart
De wandelroute langs de Dubbele Wiericke bij de plaats Nieuwerbrug is hersteld. ProRail heeft een oude duiker voor de sloot onder het spoor van Leiden naar Utrecht vervangen. Met extra geld van Provincie Zuid-Holland, ProRail en gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een wandelduiker gemaakt waardoor wandelaars weer de route kunnen gebruiken.
21/02/25
 Overijssel helpt recreatieondernemers met meer groen en toegankelijkheid
De provincie Overijssel helpt ondernemers met een subsidie van ruim twee miljoen euro voor het verbeteren van het groen op hun locatie én de toegankelijkheid.
20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
20/02/25
Aanscherping EU-regels tegen voedselverspilling
Dinsdagavond bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe maatregel...
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
20/02/25
VVV Noordwijk en Noordwijkerhout verwelkomen recordaantal bezoekers, meer vrijwilligers nodig
In 2024 hebben de VVV’s in Noordwijk en Noordwijkerhout 38.500 bezoekers mogen verwelkomen, een heel mooi record.
20/02/25
Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra
Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst.
20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...