Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazien 2014-1

Ketens worden dominant op Nederlandse hotelmarkt

Ketens worden dominant op Nederlandse hotelmarkt

Nationale en vooral internationale ketens nemen een steeds dominantere positie in op de Nederlandse hotelmarkt. Eind 2013 is 65% van alle Nederlandse hotelkamers onderdeel van een keten. Eind 2011 was dat nog maar bij 61% het geval. Hiermee staat momenteel van alle Nederlandse hotelkamers nog maar 35% los van een keten.


Dit is gebleken uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. Bij 56% van het Nederlandse ketenhotelaanbod is het vastgoed in eigendom, ondanks een ‘asset light’ strategie die de afgelopen jaren in toenemende mate werd toegepast. Van de verschillende contractvormen is het franchisecontract het meest populair. Opvallend is de toetreding van steeds meer hotelmerken op een economy en budget niveau in een markt die nog steeds wordt gedomineerd door viersterren hotels.


Ketengraad is hoog
In Nederland zijn 62 hotelketens met 72 hotelmerken actief, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. De ketens hebben in Nederland 620 hotels en meer dan 65.000 hotelkamers. Het totale Nederlandse aanbod omvat circa 100.000 hotelkamers. Deze ketengraad van 65% is hoger dan de 61% aan het einde van 2011. Destijds was de ketengraad in de Nederlandse hotelmarkt al opmerkelijk veel hoger dan de eerder dat jaar vastgestelde 35% voor de Europese hotelmarkt. In de afgelopen twee jaar zijn er vijf nieuwe ketens en dertien nieuwe merken tot de markt toegetreden, terwijl twee ketens en drie merken van de markt zijn verdwenen. Vooral het nationale Fitland Hotels heeft de afgelopen twee jaar flink aan de weg getimmerd, met als resultaat zes reeds gerealiseerde hotels en twee nieuwe hotels in de pipeline. Nu al is bekend dat er in ieder geval nog drie internationale merken zullen toetreden


Nationale ketens ondervinden steeds sterkere concurrentie van internationale ketens
De Nederlandse ketenhotelmarkt heeft nog steeds een redelijk nationaal karakter; 58% van de ketens, 59% van de ketenhotels en 46% van de ketenhotelkamers heeft een nationale herkomst. Wel ondervinden nationale hotelketens tegenwoordig meer concurrentie van internationale ketens. Het marktaandeel van nationale ketens is gedaald van 47% naar 46%. De 23 ketens met een internationale herkomst hebben wereldwijd 114 merken. Hiervan dragen ze er ‘maar’ 49 uit in Nederland, waardoor ons land lijkt open te staan voor gemakkelijke invoering van minstens 65 nieuwe merken.


Ketenbinding is vooral op basis van eigendom en franchise
Ondanks dat veel hotelketens de afgelopen paar jaar een ‘asset light’ strategie hanteerden, waarbij het vastgoed werd verkocht om de beoogde groei in exploitaties te kunnen financieren, is nog steeds bij 56% van het Nederlandse ketenhotelaanbod het vastgoed in eigendom. Contracten bestaan er in de vorm van management, huur en/of franchise. Hiervan blijkt franchise het meest populair te zijn, waarbij de hotelketen zich afzijdig houdt van het management van het hotel en alleen ondersteuning biedt bij het in de markt zetten ervan.


Opkomst economy en budget merken in hoofdzakelijk viersterren ketenhotelmarkt
Met een marktaandeel van 62% domineert het viersterren segment nog meer in de ketenhotelmarkt dan in de hotelmarkt in het algemeen (52%). Vooral de budgetsegmenten hebben lagere aandelen. Vanuit dit perspectief vormt de toetreding van steeds meer merken op een economy en budget niveau, zoals easyHotel, Hampton Inn, Holiday Inn Express, Hyatt Place, Meininger en Park Inn by Radisson, een interessante ontwikkeling.


Van der Valk Hotels en Restaurants heeft verreweg het grootste marktaandeel

Van alle hotelketens heeft Van der Valk Hotels en Restaurants, Nederlands oudste eigen hotelketen, verreweg het grootste marktaandeel. Opvallend is dat deze keten met maar liefst 61 hotels en meer dan 8.350 hotelkamers, verspreid over heel Nederland, al die jaren bij het ene hotelmerk is gebleven. Zowel in de top 10 van grootste hotelketens als in de top 10 van grootste hotelmerken wordt Van der Valk Hotels en Restaurants gevolgd door het internationale NH Hoteles. In de top 10 van grootste hotelketens in Nederland doet het internationale Accor in aantal kamers niet heel veel onder voor de nummers 1 en 2. De nummer 3 in de top 10 van grootste hotelmerken in Nederland, het nationale Hampshire, heeft wel beduidend minder hotelkamers dan nummer 1 en nummer 2.


Tabel 1: Top 10 hotelketens in Nederland

Keten

Hotels

Kamers

1

Van der Valk (NL)

61

8.357

2

NH

36

6.826

3

Accor

43

6.717

4

Louvre

61

4.955

5

Hampshire (NL)

71

4.867

6

Best Western

43

3.156

7

IHG

18

3.018

8

Bastion (NL)

31

2.992

9

Fletcher (NL)

61

2.818

10

Hilton

9

2.274

Bron: De opmars van hotelketens - Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht, Horwath HTL

IHG = Intercontinental Hotels Group


Tabel 2: Top 10 hotelmerken in Nederland

Merk

Hotels

Kamers

1

Van der Valk (NL)

61

8.357

2

NH

35

6.548

3

Hampshire (NL)

47

3.241

4

Fletcher (NL)

61

2.818

5

Bastion (NL)

30

2.799

6

Golden Tulip

30

2.744

7

Best Western

39

2.604

8

Ibis

12

2.207

9

Westcord (NL)

16

1.789

10

Novotel

9

1.782

Bron: De opmars van hotelketens - Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht, Horwath HTL


Over de publicatie

Over de Nederlandse logiesmarkt en daarmee de Nederlandse hotelmarkt waren eind 2011 veel statistieken beschikbaar, maar er bestond nog geen enkel overzicht tot op kamerniveau van de Nederlandse ketenhotelmarkt, terwijl de praktijk laat zien dat ketenbinding ook in Nederland steeds belangrijker wordt. Daarom is voor het eerst eind 2011 en vervolgens eind 213 de publicatie ‘De opmars van hotelketens – Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht’ uitgebracht door Horwath HTL, een adviesbureau met meer dan 30 jaar ervaring in onderzoek en advies in de sectoren Hotels, Toerisme en Leisure.


Link: http://www.horwathhtl.nl/nederlands/nederlandsHTL/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, ketens

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...