Ketens worden dominant op Nederlandse hotelmarkt
Nationale en vooral internationale ketens nemen een steeds dominantere positie in op de Nederlandse hotelmarkt. Eind 2013 is 65% van alle Nederlandse hotelkamers onderdeel van een keten. Eind 2011 was dat nog maar bij 61% het geval. Hiermee staat momenteel van alle Nederlandse hotelkamers nog maar 35% los van een keten.
Dit is gebleken uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. Bij 56% van het Nederlandse ketenhotelaanbod is het vastgoed in eigendom, ondanks een ‘asset light’ strategie die de afgelopen jaren in toenemende mate werd toegepast. Van de verschillende contractvormen is het franchisecontract het meest populair. Opvallend is de toetreding van steeds meer hotelmerken op een economy en budget niveau in een markt die nog steeds wordt gedomineerd door viersterren hotels.
Ketengraad
is hoog
In Nederland zijn 62 hotelketens met
72 hotelmerken actief, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. De ketens
hebben in Nederland 620 hotels en meer dan 65.000 hotelkamers. Het totale
Nederlandse aanbod omvat circa 100.000 hotelkamers. Deze ketengraad van 65% is
hoger dan de 61% aan het einde van 2011. Destijds was de ketengraad in de
Nederlandse hotelmarkt al opmerkelijk veel hoger dan de eerder dat jaar
vastgestelde 35% voor de Europese hotelmarkt. In de afgelopen twee jaar zijn er
vijf nieuwe ketens en dertien nieuwe merken tot de markt toegetreden, terwijl
twee ketens en drie merken van de markt zijn verdwenen. Vooral het nationale
Fitland Hotels heeft de afgelopen twee jaar flink aan de weg getimmerd, met als
resultaat zes reeds gerealiseerde hotels en twee nieuwe hotels in de pipeline.
Nu al is bekend dat er in ieder geval nog drie internationale merken zullen
toetreden
Nationale
ketens ondervinden steeds sterkere concurrentie van internationale ketens
De Nederlandse ketenhotelmarkt heeft
nog steeds een redelijk nationaal karakter; 58% van de ketens, 59% van de
ketenhotels en 46% van de ketenhotelkamers heeft een nationale herkomst. Wel
ondervinden nationale hotelketens tegenwoordig meer concurrentie van
internationale ketens. Het marktaandeel van nationale ketens is gedaald van 47%
naar 46%. De 23 ketens met een internationale herkomst hebben wereldwijd 114
merken. Hiervan dragen ze er ‘maar’ 49 uit in Nederland, waardoor ons land
lijkt open te staan voor gemakkelijke invoering van minstens 65 nieuwe merken.
Ketenbinding
is vooral op basis van eigendom en franchise
Ondanks dat veel hotelketens de
afgelopen paar jaar een ‘asset light’ strategie hanteerden, waarbij het
vastgoed werd verkocht om de beoogde groei in exploitaties te kunnen
financieren, is nog steeds bij 56% van het Nederlandse ketenhotelaanbod het
vastgoed in eigendom. Contracten bestaan er in de vorm van management, huur
en/of franchise. Hiervan blijkt franchise het meest populair te zijn, waarbij
de hotelketen zich afzijdig houdt van het management van het hotel en alleen
ondersteuning biedt bij het in de markt zetten ervan.
Opkomst
economy en budget merken in hoofdzakelijk viersterren ketenhotelmarkt
Met een marktaandeel van 62%
domineert het viersterren segment nog meer in de ketenhotelmarkt dan in de
hotelmarkt in het algemeen (52%). Vooral de budgetsegmenten hebben lagere
aandelen. Vanuit dit perspectief vormt de toetreding van steeds meer merken op
een economy en budget niveau, zoals easyHotel, Hampton Inn, Holiday Inn
Express, Hyatt Place, Meininger en Park Inn by Radisson, een interessante
ontwikkeling.
Van der Valk Hotels en Restaurants heeft verreweg het grootste marktaandeel
Van alle hotelketens heeft Van der Valk Hotels en Restaurants, Nederlands oudste eigen hotelketen, verreweg het grootste marktaandeel. Opvallend is dat deze keten met maar liefst 61 hotels en meer dan 8.350 hotelkamers, verspreid over heel Nederland, al die jaren bij het ene hotelmerk is gebleven. Zowel in de top 10 van grootste hotelketens als in de top 10 van grootste hotelmerken wordt Van der Valk Hotels en Restaurants gevolgd door het internationale NH Hoteles. In de top 10 van grootste hotelketens in Nederland doet het internationale Accor in aantal kamers niet heel veel onder voor de nummers 1 en 2. De nummer 3 in de top 10 van grootste hotelmerken in Nederland, het nationale Hampshire, heeft wel beduidend minder hotelkamers dan nummer 1 en nummer 2.
Tabel 1: Top 10 hotelketens in Nederland
|
Keten |
Hotels |
Kamers |
1 |
Van der Valk (NL) |
61 |
8.357 |
2 |
NH |
36 |
6.826 |
3 |
Accor |
43 |
6.717 |
4 |
Louvre |
61 |
4.955 |
5 |
Hampshire (NL) |
71 |
4.867 |
6 |
Best Western |
43 |
3.156 |
7 |
IHG |
18 |
3.018 |
8 |
Bastion (NL) |
31 |
2.992 |
9 |
Fletcher (NL) |
61 |
2.818 |
10 |
Hilton |
9 |
2.274 |
Bron: De opmars van hotelketens - Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht, Horwath HTL
IHG = Intercontinental Hotels Group
Tabel 2: Top 10 hotelmerken in Nederland
|
Merk |
Hotels |
Kamers |
1 |
Van der Valk (NL) |
61 |
8.357 |
2 |
NH |
35 |
6.548 |
3 |
Hampshire (NL) |
47 |
3.241 |
4 |
Fletcher (NL) |
61 |
2.818 |
5 |
Bastion (NL) |
30 |
2.799 |
6 |
Golden Tulip |
30 |
2.744 |
7 |
Best Western |
39 |
2.604 |
8 |
Ibis |
12 |
2.207 |
9 |
Westcord (NL) |
16 |
1.789 |
10 |
Novotel |
9 |
1.782 |
Bron: De opmars van hotelketens - Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht, Horwath HTL
Over de publicatie
Over de Nederlandse logiesmarkt en daarmee de Nederlandse hotelmarkt waren eind 2011 veel statistieken beschikbaar, maar er bestond nog geen enkel overzicht tot op kamerniveau van de Nederlandse ketenhotelmarkt, terwijl de praktijk laat zien dat ketenbinding ook in Nederland steeds belangrijker wordt. Daarom is voor het eerst eind 2011 en vervolgens eind 213 de publicatie ‘De opmars van hotelketens – Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht’ uitgebracht door Horwath HTL, een adviesbureau met meer dan 30 jaar ervaring in onderzoek en advies in de sectoren Hotels, Toerisme en Leisure.