Geplaatst op: 16-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke groei pinbetalingen in de horeca

Sterke groei pinbetalingen in de horeca
Nederlandse consumenten pinden in 2013 vaker dan ooit. Het aantal pinbetalingen bereikte met 2,66 miljard transacties in 2013 opnieuw een record. Ten opzichte van 2012 was dit een groei van 7,5 procent. De Nederlandse horeca is bezig met een enorme versnelling, en is met een groei van bijna 25 procent één van de grootste stijgers het afgelopen jaar.

In totaal werd in de horeca meer dan 190 miljoen keer met de pinpas betaald. De sterke groei in de horeca komt grotendeels voor rekening van fastservicebedrijven, zoals cafetaria's, lunchrooms en ijssalons, en omdat overal waar een betaalautomaat staat deze intensiever wordt gebruikt.

Meer bedrijven met betaalautomaat
Ook het aantal bedrijven waar een betaalautomaat staat, stijgt snel. Ten opzichte van 2010 zien we voor 2013 een stijging van 32,2 procent naar een totaal van meer dan 36.000 betaalautomaten in de Nederlandse horeca.

Groei aantal kleine bedragen
Net zoals voorgaande jaren was de sterkste groei te zien in de bedragen tussen € 0 tot € 10. Het aantal pinbetalingen in deze categorie steeg het afgelopen jaar met bijna 130 miljoen in Nederland (16,6 procent) tot een totaal van ruim 907 miljoen. Dat is meer dan een derde (35 procent) van alle pintransacties. De horeca laat in deze categorie zelfs een stijging zien van 36,4 procent en een totaal van meer dan 90 miljoen pintransacties. KHN is vanwege de besparingen en de veiligheid een voorstander van meer pinbetalingen in de horeca.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, betalingen, pinnen

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?

||| Agenda |||

24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...