12,7 miljoen toeristen naar Nederland in 2013
In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen internationale toeristen ons land, aldus NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van ruim 4 procent vergeleken met 2012. Rusland en China lieten de grootste procentuele groei zien. Voor 2014 verwacht NBTC een bezoekersstijging van zo’n 2 procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op bijna 13 miljoen internationale bezoekers.
Meeste toeristen uit Duitsland
In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen buitenlandse bezoekers ons land (+4%) en
zij verbleven ruim 31,6 miljoen nachten in Nederland (+7%). Daarmee is 2013
wederom een recordjaar voor Nederland. De meeste buitenlandse toeristen kwamen,
evenals voorgaande jaren, uit Duitsland. Bijna 3,5 miljoen Duitsers bezochten
in 2013 ons land (+8%). Ook België is al jaren een groeimarkt; vorig jaar steeg
het aantal Belgische bezoekers met acht procent naar ruim 1,6 miljoen.
Grootste procentuele stijging
De landen met de grootste procentuele stijging waren Rusland en China. Het
aantal Russische bezoekers steeg met 20 procent naar bijna 200.000. China liet
een groei zien van zo’n18 procent en kwam daarmee op een totaal van 225.000.
Uit Spanje en de Verenigde Staten kwamen er minder bezoekers naar Nederland
(-8% en -6%).
Verklaring groei
Een belangrijke
verklaring voor de groei in 2013 is dat Nederland heeft geprofiteerd van (de
extra promotie van) de vele evenementen die hebben plaatsgevonden, zoals de
heropening van het Rijksmuseum. Tevens heeft Nederland geprofiteerd van een
mooie zomer, waardoor met name bezoekers uit de buurlanden een (extra) vakantie
in ons land doorbrachten. Bovendien groeide de economie in de opkomende
reismarkten Rusland en China bovengemiddeld, waardoor een groeiende groep
middenklassers internationaal kon reizen.
Verwachtingen 2014
Voor 2014 verwacht NBTC
een groei van ongeveer 2 procent van het aantal internationale toeristen dat
ons land bezoekt. Naar verwachting bezoeken dit jaar bijna 13 miljoen toeristen
ons land. De groei uit de buurlanden zal doorzetten, maar minder hard dan
afgelopen jaar. Vanuit de opkomende reismarkten (BRIC-landen: Brazilië,
Rusland, India en China) wordt eveneens verdere groei verwacht.
Bezuinigingen op branding en marketing
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC geeft, ondanks de groei van het aantal
Toeristen dat Nederland bezocht, aan zich zorgen te maken over de bezuinigingen
van de overheid. Vranken: "We zijn uiteraard blij met het recordaantal
toeristen naar ons land. Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de
crisis volumegroei weet te realiseren. Internationale bezoekers en bestedingen
hebben een stuwende werking op de Nederlandse economie en werkgelegenheid in
ons land. Tegelijkertijd maken we ons echter zorgen over de toekomst. Vanaf
volgend jaar investeert de rijksoverheid maar liefst 50 procent minder in de
branding en marketing van de bestemming ‘Holland', terwijl ons land te maken
heeft met grote en groeiende concurrentie. Ondanks de substantiële
cofinanciering vanuit het (inter)nationale bedrijfsleven betekent dit een
verdere daling van de zichtbaarheid en de slag- en concurrentiekracht van
‘Holland’.”