Geplaatst op: 20-01-2014
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

12,7 miljoen toeristen naar Nederland in 2013

12,7 miljoen toeristen naar Nederland in 2013

In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen internationale toeristen ons land, aldus NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van ruim 4 procent vergeleken met 2012. Rusland en China lieten de grootste procentuele groei zien. Voor 2014 verwacht NBTC een bezoekersstijging van zo’n 2 procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op bijna 13 miljoen internationale bezoekers.


Meeste toeristen uit Duitsland
In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen buitenlandse bezoekers ons land (+4%) en zij verbleven ruim 31,6 miljoen nachten in Nederland (+7%). Daarmee is 2013 wederom een recordjaar voor Nederland. De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland. Bijna 3,5 miljoen Duitsers bezochten in 2013 ons land (+8%). Ook België is al jaren een groeimarkt; vorig jaar steeg het aantal Belgische bezoekers met acht procent naar ruim 1,6 miljoen.


Grootste procentuele stijging
De landen met de grootste procentuele stijging waren Rusland en China. Het aantal Russische bezoekers steeg met 20 procent naar bijna 200.000. China liet een groei zien van zo’n18 procent en kwam daarmee op een totaal van 225.000. Uit Spanje en de Verenigde Staten kwamen er minder bezoekers naar Nederland (-8% en -6%).


Verklaring groei
Een belangrijke verklaring voor de groei in 2013 is dat Nederland heeft geprofiteerd van (de extra promotie van) de vele evenementen die hebben plaatsgevonden, zoals de heropening van het Rijksmuseum. Tevens heeft Nederland geprofiteerd van een mooie zomer, waardoor met name bezoekers uit de buurlanden een (extra) vakantie in ons land doorbrachten. Bovendien groeide de economie in de opkomende reismarkten Rusland en China bovengemiddeld, waardoor een groeiende groep middenklassers internationaal kon reizen.


Verwachtingen 2014
Voor 2014 verwacht NBTC een groei van ongeveer 2 procent van het aantal internationale toeristen dat ons land bezoekt. Naar verwachting bezoeken dit jaar bijna 13 miljoen toeristen ons land. De groei uit de buurlanden zal doorzetten, maar minder hard dan afgelopen jaar. Vanuit de opkomende reismarkten (BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China) wordt eveneens verdere groei verwacht.


Bezuinigingen op branding en marketing
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC geeft, ondanks de groei van het aantal Toeristen dat Nederland bezocht, aan zich zorgen te maken over de bezuinigingen van de overheid. Vranken: "We zijn uiteraard blij met het recordaantal toeristen naar ons land. Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de crisis volumegroei weet te realiseren. Internationale bezoekers en bestedingen hebben een stuwende werking op de Nederlandse economie en werkgelegenheid in ons land. Tegelijkertijd maken we ons echter zorgen over de toekomst. Vanaf volgend jaar investeert de rijksoverheid maar liefst 50 procent minder in de branding en marketing van de bestemming ‘Holland', terwijl ons land te maken heeft met grote en groeiende concurrentie. Ondanks de substantiële cofinanciering vanuit het (inter)nationale bedrijfsleven betekent dit een verdere daling van de zichtbaarheid en de slag- en concurrentiekracht van ‘Holland’.”

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, vakanties, onderzoek, verwachting, NBTC, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.