Consortium wil Stadion Feyenoord verbouwen
Het Feyenoord Founders Consortium (FFC) wil het huidige
Stadion Feyenoord verbouwen tot een modern stadion inclusief bijbehorende
voorzieningen. Daarbij moet de sfeer van het huidige stadion worden behouden. Met
een capaciteit van 65.000 bezoekers wordt dit het grootste stadion van
Nederland.
Sfeer moet blijven
FFC bestaat uit BAM, gebiedsontwikkelaar AM en Siemens. Al meer dan twintig jaar is dit consortium nauw verbonden met Feyenoord en verantwoordelijk geweest voor de herontwikkeling en realisatie van de Kuip in de jaren negentig. De consortiumleden zijn gezamenlijk betrokken geweest bij de ontwikkeling en bouw van meer dan tweehonderd stadions wereldwijd. "De Kuip is vermaard om zijn heel specifieke stadionsfeer en intense belevingswaarde. Dat moet ook zo blijven”, stelt Marc de Vreede namens FFC. "Wij richten ons op de ontwikkeling en realisatie van een vernieuwd stadion dat alle bezoekers veel comfort biedt en waarin het Kuipgevoel behouden blijft. De huidige middenstip blijft de middenstip en het heilige gras het heilige gras. Kortom: de magie van de plek blijft behouden.”
Stadion blijft open tijdens verbouwing
De basis voor het ontwerp van FFC is het huidige stadion, dat zowel aan de binnen- als de buitenzijde zichtbaar blijft. Het huidige monumentale gebouw wordt uitgebreid naar de buitenzijde. Door een slimme logistieke planning kunnen de bouwactiviteiten plaatsvinden gedurende het voetbalseizoen, met minimale hinder voor de bezoekers. Feyenoord kan tijdens de bouw in het eigen stadion blijven spelen.
Moderne voorzieningem
De Nieuwe Kuip zal elke bezoeker aanzienlijk betere voorzieningen bieden dan nu het geval is. Daarnaast biedt het nieuwe stadion diverse exploitatiemogelijkheden op het gebied van andere sporten, concerten en overige grootschalige evenementen.
Door benutting van moderne technologie volgens de principes van het ‘smart stadium’ (waarbij bezoekers bijvoorbeeld een doelpunt kunnen terugkijken op hun eigen tablet) krijgen comfort, veiligheid en beleving van de bezoekers in het stadion een nieuwe dimensie. Daarnaast krijgt de buitenzijde van het stadion een ‘smart skin’ van LED-verlichting met bewegende beelden.
De FFC-aanpak vergt een beperkte investering en genereert direct extra inkomsten, zodat het stadion kan worden gerealiseerd zonder financiële risico’s voor de gemeente Rotterdam en haar burgers. Hoeveel FFC wil investeren is niet bekend.