Geplaatst op: 29-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeeland krijgt Toolkit voor evenementenorganisatoren

Gebruik verplicht voor evenementen die subsidie krijgen

Zeeland krijgt Toolkit voor evenementenorganisatoren

Het Kenniscentrum Kusttoerisme en het Zeeuws Instituut voor Sociale en Culturele Ontwikkeling (SCOOP) gaan een Toolkit voor evenementenorganisatoren ontwikkelen. De Toolkit moet in juni beschikbaar zijn. De provincie Zeeland gaat het gebruik van de Toolkit bij subsidieverlening verplicht stellen. De Toolkit werd dinsdag 28 januari 2014 gepresenteerd op het congres ‘Evenementen: samen voor de regio!’ dat in Middelburg werd georganiseerd.


De Toolkit is een meetinstrument waarmee de impact van Zeeuwse evenementen kan worden vergeleken. De impact wordt op vier hoofdgebieden gemeten: merk, economisch, maatschappelijk en milieu. Volgens gedeputeerde Ben de Reu is de Toolkit voor de provincie Zeeland van groot belang om de subsidies aan evenementen te rechtvaardigen.


De provincie Zeeland wil bijvoorbeeld graag weten wat de mediawaarde van een evenement is, of ze waarde toevoegen aan het merk ‘Land in Zee’, wat de directe bestedingen zijn van de bezoekers , de toegevoegde economische waarde voor de regio en de impact op toeristische accommodaties. Daarnaast is ook de maatschappelijke impact van groot belang. In de Toolkit wordt dan ook het effect op de sociale cohesie, trots, inzet van vrijwilligers en overlast meegenomen. De milieu-impact wordt middels CO2 uitstoot en afval in kaart gebracht.


Het basisonderzoek is voor alle evenementen hetzelfde zodat ze goed onderling vergelijkbaar zijn. Evenementenorganisatoren kunnen modules met bepaalde thema’s naar keuze toevoegen. Via een online tool hebben evenementenorganisatoren toegang tot de resultaten.

Trefwoorden: evenementen, bezoekersonderzoek

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...