Geplaatst op: 29-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeeland krijgt Toolkit voor evenementenorganisatoren

Gebruik verplicht voor evenementen die subsidie krijgen

Zeeland krijgt Toolkit voor evenementenorganisatoren

Het Kenniscentrum Kusttoerisme en het Zeeuws Instituut voor Sociale en Culturele Ontwikkeling (SCOOP) gaan een Toolkit voor evenementenorganisatoren ontwikkelen. De Toolkit moet in juni beschikbaar zijn. De provincie Zeeland gaat het gebruik van de Toolkit bij subsidieverlening verplicht stellen. De Toolkit werd dinsdag 28 januari 2014 gepresenteerd op het congres ‘Evenementen: samen voor de regio!’ dat in Middelburg werd georganiseerd.


De Toolkit is een meetinstrument waarmee de impact van Zeeuwse evenementen kan worden vergeleken. De impact wordt op vier hoofdgebieden gemeten: merk, economisch, maatschappelijk en milieu. Volgens gedeputeerde Ben de Reu is de Toolkit voor de provincie Zeeland van groot belang om de subsidies aan evenementen te rechtvaardigen.


De provincie Zeeland wil bijvoorbeeld graag weten wat de mediawaarde van een evenement is, of ze waarde toevoegen aan het merk ‘Land in Zee’, wat de directe bestedingen zijn van de bezoekers , de toegevoegde economische waarde voor de regio en de impact op toeristische accommodaties. Daarnaast is ook de maatschappelijke impact van groot belang. In de Toolkit wordt dan ook het effect op de sociale cohesie, trots, inzet van vrijwilligers en overlast meegenomen. De milieu-impact wordt middels CO2 uitstoot en afval in kaart gebracht.


Het basisonderzoek is voor alle evenementen hetzelfde zodat ze goed onderling vergelijkbaar zijn. Evenementenorganisatoren kunnen modules met bepaalde thema’s naar keuze toevoegen. Via een online tool hebben evenementenorganisatoren toegang tot de resultaten.

Trefwoorden: evenementen, bezoekersonderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.