Geplaatst op: 30-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Podiumkunsten in de spotlights!

Themanummer Vrijetijdstudies verschenen

Podiumkunsten in de spotlights!
Vandaag is het themanummer podiumkunsten van Vrijetijdstudies verschenen. Afgelopen jaren heeft onze regering harde bezuinigingsmaatregelen moeten nemen. De boodschap lijkt te zijn dat we als burgers minder afhankelijk moeten zijn van een faciliterende overheid, maar zelf initiatieven moeten ontplooien. Ook de culturele sector ontkwam niet aan soms harde bezuinigingen.

Maar al voor de bezuinigingen werden aangekondigd, was er in de sector een discussie gaande over de noodzaak van cultureel ondernemerschap en hoe de podiumkunsten gebruik kunnen maken van nieuwe media om meer publiek te trekken en hen (blijvend) enthousiast te maken over de diverse kunstvormen. Bij Hogeschool Inholland werd twee jaar geleden een breed onderzoek geïnitieerd met gelden van het RAAK subsidie project ‘Podium voor Podiumdirecteuren’. Twee artikelen komen voort uit dit project en beiden betreft onderzoek naar de meerwaarde van sociale media bij het beter betrekken van je publiek bij je podium.

Artikelen
Het artikel van Koos Zwaan en Annelies de Bruine heeft vooral betrekking op festivals en poppodia en is gebaseerd op kwantitatieve onderzoeksgegevens. Het artikel van Joke Hermes en Pauline Borghuis richt zich op de theaters en hun publiek en is gebaseerd op interviews. Beiden laten zien dat podia interactie met hun publiek moeten aangaan om directer op hun wensen en behoeften in te kunnen spelen. Een derde artikel is eveneens gericht op nieuwe manieren om bezoekers te trekken en mensen te enthousiasmeren om vaker een voorstelling te bezoeken. Dit artikel is gebaseerd op onderzoek van Pieter de Rooij (NHTV) en Andries van den Broeke (SCP) in Tilburgse theaters. Hieruit blijkt dat je vijf verschillende groepen kunt onderscheiden als intrinsieke motivatie en interesse je criterium is. En ook dat het vrij lastig is om groepen die weinig interesse hebben, te motiveren toch te komen. Meer effort zou daarom moeten gaan naar mensen die wel geïnteresseerd zijn, maar door omstandigheden of door dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn, te weinig komen.

FORUM
Verder is er een boeiende FORUM discussie over hoe podiumdirecteuren dat allemaal teweeg moeten brengen en wat cultureel ondernemerschap nou precies inhoudt. Annette van der Zee (Inholland), auteur van ‘Management voor de culturele sector’, pleit voor meer strategisch (marketing)beleid en ondernemerschap door podiumdirecteuren; Johan Kolsteeg, (Economie en Cultuur HKU) vindt dat de cultureel ondernemer ook echt ondernemer moet zijn, met nieuwe sector overschrijdende product-marketing-combinaties en Cees Langeveld (bijzonder hoogleraar Economie en de kunsten Erasmus, directeur Chassé theater Breda) ziet dat je allereerst onderscheid moet maken tussen het ondernemerschap van podia en dat van de podiumgezelschappen, maar dat je inderdaad als ondernemer ook risico’s moet durven nemen en op je intuïtie vertrouwen.

Het Oog
In Het Oog een interview met Hans Onno van den Berg (voormalig directeur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en voorzitter van de Federatie Cultuur) over de maatschappelijke waarde van de podiumkunsten en de grondslagen voor subsidie.

Over Vrijetijdstudies
Vrijetijdstudies is het enige Nederlandstalige (semi-)wetenschappelijke tijdschrift gericht op de vrijetijdssector, waarin onderzoeksuitkomsten en beleidsvoornemens over verschillende deelvelden van de vrije tijd - sport, recreatie, toerisme, media, cultuur, vrijwilligerswerk, ruimte- en tijdgebruik - met elkaar in verband worden gebracht en in samenhang worden geanalyseerd.

Bestelinformatie
Bestel online uw exemplaar van dit themanummer voor slechts € 35,- excl. btw! Een doorlopend abonnement op Vrijetijdstudies, in combinatie met het Lidmaatschap Kennisplatform, kan via de store op www.nritmedia.nl worden aangegaan.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.
10/02/25
Meer aandacht voor voetgangersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is er tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari prominent aandacht voor het verbeteren van voetgangersveiligheid. Directeur VeiligheidNL Martijntje Bakker pleit voor meer aandacht voor de vele enkelvoudige ongevallen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...