Geplaatst op: 30-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Podiumkunsten in de spotlights!

Themanummer Vrijetijdstudies verschenen

Podiumkunsten in de spotlights!
Vandaag is het themanummer podiumkunsten van Vrijetijdstudies verschenen. Afgelopen jaren heeft onze regering harde bezuinigingsmaatregelen moeten nemen. De boodschap lijkt te zijn dat we als burgers minder afhankelijk moeten zijn van een faciliterende overheid, maar zelf initiatieven moeten ontplooien. Ook de culturele sector ontkwam niet aan soms harde bezuinigingen.

Maar al voor de bezuinigingen werden aangekondigd, was er in de sector een discussie gaande over de noodzaak van cultureel ondernemerschap en hoe de podiumkunsten gebruik kunnen maken van nieuwe media om meer publiek te trekken en hen (blijvend) enthousiast te maken over de diverse kunstvormen. Bij Hogeschool Inholland werd twee jaar geleden een breed onderzoek geïnitieerd met gelden van het RAAK subsidie project ‘Podium voor Podiumdirecteuren’. Twee artikelen komen voort uit dit project en beiden betreft onderzoek naar de meerwaarde van sociale media bij het beter betrekken van je publiek bij je podium.

Artikelen
Het artikel van Koos Zwaan en Annelies de Bruine heeft vooral betrekking op festivals en poppodia en is gebaseerd op kwantitatieve onderzoeksgegevens. Het artikel van Joke Hermes en Pauline Borghuis richt zich op de theaters en hun publiek en is gebaseerd op interviews. Beiden laten zien dat podia interactie met hun publiek moeten aangaan om directer op hun wensen en behoeften in te kunnen spelen. Een derde artikel is eveneens gericht op nieuwe manieren om bezoekers te trekken en mensen te enthousiasmeren om vaker een voorstelling te bezoeken. Dit artikel is gebaseerd op onderzoek van Pieter de Rooij (NHTV) en Andries van den Broeke (SCP) in Tilburgse theaters. Hieruit blijkt dat je vijf verschillende groepen kunt onderscheiden als intrinsieke motivatie en interesse je criterium is. En ook dat het vrij lastig is om groepen die weinig interesse hebben, te motiveren toch te komen. Meer effort zou daarom moeten gaan naar mensen die wel geïnteresseerd zijn, maar door omstandigheden of door dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn, te weinig komen.

FORUM
Verder is er een boeiende FORUM discussie over hoe podiumdirecteuren dat allemaal teweeg moeten brengen en wat cultureel ondernemerschap nou precies inhoudt. Annette van der Zee (Inholland), auteur van ‘Management voor de culturele sector’, pleit voor meer strategisch (marketing)beleid en ondernemerschap door podiumdirecteuren; Johan Kolsteeg, (Economie en Cultuur HKU) vindt dat de cultureel ondernemer ook echt ondernemer moet zijn, met nieuwe sector overschrijdende product-marketing-combinaties en Cees Langeveld (bijzonder hoogleraar Economie en de kunsten Erasmus, directeur Chassé theater Breda) ziet dat je allereerst onderscheid moet maken tussen het ondernemerschap van podia en dat van de podiumgezelschappen, maar dat je inderdaad als ondernemer ook risico’s moet durven nemen en op je intuïtie vertrouwen.

Het Oog
In Het Oog een interview met Hans Onno van den Berg (voormalig directeur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en voorzitter van de Federatie Cultuur) over de maatschappelijke waarde van de podiumkunsten en de grondslagen voor subsidie.

Over Vrijetijdstudies
Vrijetijdstudies is het enige Nederlandstalige (semi-)wetenschappelijke tijdschrift gericht op de vrijetijdssector, waarin onderzoeksuitkomsten en beleidsvoornemens over verschillende deelvelden van de vrije tijd - sport, recreatie, toerisme, media, cultuur, vrijwilligerswerk, ruimte- en tijdgebruik - met elkaar in verband worden gebracht en in samenhang worden geanalyseerd.

Bestelinformatie
Bestel online uw exemplaar van dit themanummer voor slechts € 35,- excl. btw! Een doorlopend abonnement op Vrijetijdstudies, in combinatie met het Lidmaatschap Kennisplatform, kan via de store op www.nritmedia.nl worden aangegaan.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...