Podiumkunsten in de spotlights!
Themanummer Vrijetijdstudies verschenen
Vandaag is het themanummer podiumkunsten van
Vrijetijdstudies verschenen. Afgelopen jaren heeft onze regering harde
bezuinigingsmaatregelen moeten nemen. De boodschap lijkt te zijn dat we als
burgers minder afhankelijk moeten zijn van een faciliterende overheid, maar
zelf initiatieven moeten ontplooien. Ook de culturele sector ontkwam niet aan
soms harde bezuinigingen.
Maar al voor de bezuinigingen werden aangekondigd, was er in de sector een discussie gaande over de noodzaak van cultureel ondernemerschap en hoe de podiumkunsten gebruik kunnen maken van nieuwe media om meer publiek te trekken en hen (blijvend) enthousiast te maken over de diverse kunstvormen. Bij Hogeschool Inholland werd twee jaar geleden een breed onderzoek geïnitieerd met gelden van het RAAK subsidie project ‘Podium voor Podiumdirecteuren’. Twee artikelen komen voort uit dit project en beiden betreft onderzoek naar de meerwaarde van sociale media bij het beter betrekken van je publiek bij je podium.
Artikelen
Het artikel van Koos Zwaan en Annelies de Bruine heeft vooral betrekking op festivals en poppodia en is gebaseerd op kwantitatieve onderzoeksgegevens. Het artikel van Joke Hermes en Pauline Borghuis richt zich op de theaters en hun publiek en is gebaseerd op interviews. Beiden laten zien dat podia interactie met hun publiek moeten aangaan om directer op hun wensen en behoeften in te kunnen spelen. Een derde artikel is eveneens gericht op nieuwe manieren om bezoekers te trekken en mensen te enthousiasmeren om vaker een voorstelling te bezoeken. Dit artikel is gebaseerd op onderzoek van Pieter de Rooij (NHTV) en Andries van den Broeke (SCP) in Tilburgse theaters. Hieruit blijkt dat je vijf verschillende groepen kunt onderscheiden als intrinsieke motivatie en interesse je criterium is. En ook dat het vrij lastig is om groepen die weinig interesse hebben, te motiveren toch te komen. Meer effort zou daarom moeten gaan naar mensen die wel geïnteresseerd zijn, maar door omstandigheden of door dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn, te weinig komen.
FORUM
Verder is er een boeiende FORUM discussie over hoe podiumdirecteuren dat allemaal teweeg moeten brengen en wat cultureel ondernemerschap nou precies inhoudt. Annette van der Zee (Inholland), auteur van ‘Management voor de culturele sector’, pleit voor meer strategisch (marketing)beleid en ondernemerschap door podiumdirecteuren; Johan Kolsteeg, (Economie en Cultuur HKU) vindt dat de cultureel ondernemer ook echt ondernemer moet zijn, met nieuwe sector overschrijdende product-marketing-combinaties en Cees Langeveld (bijzonder hoogleraar Economie en de kunsten Erasmus, directeur Chassé theater Breda) ziet dat je allereerst onderscheid moet maken tussen het ondernemerschap van podia en dat van de podiumgezelschappen, maar dat je inderdaad als ondernemer ook risico’s moet durven nemen en op je intuïtie vertrouwen.
Het Oog
In Het Oog een interview met Hans Onno van den Berg (voormalig directeur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en voorzitter van de Federatie Cultuur) over de maatschappelijke waarde van de podiumkunsten en de grondslagen voor subsidie.
Over Vrijetijdstudies
Vrijetijdstudies is het enige Nederlandstalige (semi-)wetenschappelijke tijdschrift gericht op de vrijetijdssector, waarin onderzoeksuitkomsten en beleidsvoornemens over verschillende deelvelden van de vrije tijd - sport, recreatie, toerisme, media, cultuur, vrijwilligerswerk, ruimte- en tijdgebruik - met elkaar in verband worden gebracht en in samenhang worden geanalyseerd.
Bestelinformatie
Bestel online uw exemplaar van dit themanummer voor slechts € 35,- excl. btw! Een doorlopend abonnement op Vrijetijdstudies, in combinatie met het Lidmaatschap Kennisplatform, kan via de store op www.nritmedia.nl worden aangegaan.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten