Geplaatst op: 30-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Podiumkunsten in de spotlights!

Themanummer Vrijetijdstudies verschenen

Podiumkunsten in de spotlights!
Vandaag is het themanummer podiumkunsten van Vrijetijdstudies verschenen. Afgelopen jaren heeft onze regering harde bezuinigingsmaatregelen moeten nemen. De boodschap lijkt te zijn dat we als burgers minder afhankelijk moeten zijn van een faciliterende overheid, maar zelf initiatieven moeten ontplooien. Ook de culturele sector ontkwam niet aan soms harde bezuinigingen.

Maar al voor de bezuinigingen werden aangekondigd, was er in de sector een discussie gaande over de noodzaak van cultureel ondernemerschap en hoe de podiumkunsten gebruik kunnen maken van nieuwe media om meer publiek te trekken en hen (blijvend) enthousiast te maken over de diverse kunstvormen. Bij Hogeschool Inholland werd twee jaar geleden een breed onderzoek geïnitieerd met gelden van het RAAK subsidie project ‘Podium voor Podiumdirecteuren’. Twee artikelen komen voort uit dit project en beiden betreft onderzoek naar de meerwaarde van sociale media bij het beter betrekken van je publiek bij je podium.

Artikelen
Het artikel van Koos Zwaan en Annelies de Bruine heeft vooral betrekking op festivals en poppodia en is gebaseerd op kwantitatieve onderzoeksgegevens. Het artikel van Joke Hermes en Pauline Borghuis richt zich op de theaters en hun publiek en is gebaseerd op interviews. Beiden laten zien dat podia interactie met hun publiek moeten aangaan om directer op hun wensen en behoeften in te kunnen spelen. Een derde artikel is eveneens gericht op nieuwe manieren om bezoekers te trekken en mensen te enthousiasmeren om vaker een voorstelling te bezoeken. Dit artikel is gebaseerd op onderzoek van Pieter de Rooij (NHTV) en Andries van den Broeke (SCP) in Tilburgse theaters. Hieruit blijkt dat je vijf verschillende groepen kunt onderscheiden als intrinsieke motivatie en interesse je criterium is. En ook dat het vrij lastig is om groepen die weinig interesse hebben, te motiveren toch te komen. Meer effort zou daarom moeten gaan naar mensen die wel geïnteresseerd zijn, maar door omstandigheden of door dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn, te weinig komen.

FORUM
Verder is er een boeiende FORUM discussie over hoe podiumdirecteuren dat allemaal teweeg moeten brengen en wat cultureel ondernemerschap nou precies inhoudt. Annette van der Zee (Inholland), auteur van ‘Management voor de culturele sector’, pleit voor meer strategisch (marketing)beleid en ondernemerschap door podiumdirecteuren; Johan Kolsteeg, (Economie en Cultuur HKU) vindt dat de cultureel ondernemer ook echt ondernemer moet zijn, met nieuwe sector overschrijdende product-marketing-combinaties en Cees Langeveld (bijzonder hoogleraar Economie en de kunsten Erasmus, directeur Chassé theater Breda) ziet dat je allereerst onderscheid moet maken tussen het ondernemerschap van podia en dat van de podiumgezelschappen, maar dat je inderdaad als ondernemer ook risico’s moet durven nemen en op je intuïtie vertrouwen.

Het Oog
In Het Oog een interview met Hans Onno van den Berg (voormalig directeur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en voorzitter van de Federatie Cultuur) over de maatschappelijke waarde van de podiumkunsten en de grondslagen voor subsidie.

Over Vrijetijdstudies
Vrijetijdstudies is het enige Nederlandstalige (semi-)wetenschappelijke tijdschrift gericht op de vrijetijdssector, waarin onderzoeksuitkomsten en beleidsvoornemens over verschillende deelvelden van de vrije tijd - sport, recreatie, toerisme, media, cultuur, vrijwilligerswerk, ruimte- en tijdgebruik - met elkaar in verband worden gebracht en in samenhang worden geanalyseerd.

Bestelinformatie
Bestel online uw exemplaar van dit themanummer voor slechts € 35,- excl. btw! Een doorlopend abonnement op Vrijetijdstudies, in combinatie met het Lidmaatschap Kennisplatform, kan via de store op www.nritmedia.nl worden aangegaan.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.